Başlangıç » Gemi » Makine Dairesi

Makine Dairesi

Reklamlar

Makine dairesi sıcak ve gürültülü bir ortamdır. Özellikle seyir halindeyken ve sıcak iklim bölgelerinde iken 45°C’nin altını görmeniz zordur. Burası geminin kalbidir, geminin işlemesini sağlayan sitemler burada bulunur. Pervaneyi döndüren güç de,  kullanılan elektrik – su da burada üretilir.

Ana Makine

Ana makine geminin ilerlemesini sağlayan gücü üreten, pervaneleri tahrik eden makinelerdir. Günümüzde üç tür ana makine gemilerde tercih edilmektedir.

En çok tercih edileni Diesel motorlardır. Karayolu taşıtlarından bildiğiniz motorların çok büyük boyutlarda ve çeşitli sistemlerle donatılmış olanlarıdır. Büyük bir ses ve ısı kaynağıdır. Fuel oil veya diesel oil yakarak çalışır. Egzoz gazları turbo-charger ve kazanda kullanılır.

Bazı gemilerde özellikle çok büyük güç gereksinimi olan gemilerde buhar türbinleri kullanılabilmektedir. Hız gerektiren askeri gemilerde de gaz türbinleri ana makine olarak tercih edilebilmektedir.

Gemi makine işletmeciliği film ise siz yönetmen, ana makine de başrol oyuncunuzdur. Kapris yaparsa çekmeye mecbursunuz.

Jeneratörler

Gemide ihtiyaç duyulan elektriği üreten genelde 4 zamanlı diesel motorlardan seçilen makinelerdir. Büyük bir gürültü kaynağı olan bu makineler gemide birkaç tane bulunur, hem bir birlerini yedekler hem ihtiyaç halinde paralel olarak çalışırlar.

Günümüzde yeni gemilerde şaft jeneratörleri çok defa tercih edilmektedir. Bunlar ana makine ve pervane arasında güç ileten şafta bağlı olup seyir halindeyken ana makine gücünün bir kısmını kullanarak elektrik üretir.

Bunlar da filminizin yardımcı erkek oyuncularıdır.

Pompalar ve Kompresörler

Pompalar boru devrelerinde sıvı dolaşımını veya tanklar arası sıvı transferlerini sağlayan güç tüketen makinelerdir. Kullanım yerine ve amacında göre çeşitli sayı, tip ve boyutlarda kullanılır.

Kompresörler de aynı işlemi gazlar için yapar. Ana makineye ilk hareket veren hava sistemi, pnömatik sistemler, servis havası ana hava kompresörlerince üretilip yüksek basınçla hava tüplerinde depolanır.

Diğer kompresörler de soğutma sistemlerinde kullanılır. Buzluklar ve klima sisteminde kullanılır. Akışkan olarak genelde freon gazı kullanılır.

Bunlar da yardımcı kadın oyuncularınızdır.

Seperatörler

Yağ ve yakıtın içinden istenmeyen maddeler olan su ve çamuru ayırarak temizliğini sağlarlar. Farklı yoğunluktaki maddelerin santrifüj kuvvetleri ile ayrışması prensibine göre çalışır. Akışkanların sıcaklık ve basınçları, temiz yakıtın veya yağın slaç hattına kaçmadığı kontrol edilmelidir.

Bunlar da filminizdeki genç yetenek vaat eden oyunculardır. İyi ilgi görmezlerse sıkıntılı durumlara sebep olabilirler.

Isı Değiştiriciler

Isıtıcılar, sıcak olarak ihtiyaç duyulan akışkanları ısıtmak için kullanılır. Genelde buhar ile ısıtılırlar. Bazı sitemlerde elektrikle ısıtma yapılır. Örneğin seperatörde işlenecek olan yağ, yakıt; ana makinede kullanılacak yakıt (fuel oil); banyolarda kullanılan su; ana makine ısıtma suyu bu şekilde ısıtılır.

Soğutucular, ise soğuk olarak kullanılması gereken akışkanları soğutmada kullanılır. Bunlarda genellikle su ile soğutulur. Örneğin ana ve yardımcı makine tatlı su soğutucusu, kazan kondenseri(yoğuşturucu), yağ soğutucusu, air condition’ı (klima) sayabiliriz.

Filmin önemli karakter oyuncularıdır, aksiyonu veya duygusallığı arttırıp azaltarak filme renk katarlar, sürekliliği sağlarlar

Kazan

Geminin ihtiyacı olan buharı üretmek üzere seyirde ana makine egzoz gazları ile, limanda  yakıt yakarak çalışır. Bakım ve temizliğine dikkat etmek ve emniyet kurallarına riayet etmek gerek.

Filmdeki yaşlı ve bilge karakterdir.

Tatlı Su Üreteci

Evaporatör ana makinenin soğutma suyunun dönüşünde bulunur ve bu gelen sıcak su ile deniz suyunu kaynatarak tatlı su üretir. İçinde vakum yani düşük basınç olduğundan suyun kaynama sıcaklığı da düştüğünden kolay bir kaynama olur.

Filmdeki iyi esnaf rolünü oynayan yardımcı oyunculardandır, zor zamanlarda imdada yetişir.

Sintine Seperatörü ve Incineratör

Sintine seperatörü makine dairesinde çeşitli yerlerden akan, sintine de biriken yağlı suları arıtarak yağlı kısmı gemide bırakıp temiz suyu denize basan sistemdir.

Incineratör ise gemideki atık yağlı sıvıların (sludge/waste oil) ve çöplerin MARPOL’e uygun olmak kaydı ile yakıldığı sistemdir. Ön ısıtma için önce DO kullanılır, daha sonra ısıtılmış olan sludge yakılır. Emniyet ve verimli bir yanma için ara sıra gözlemlemek gerekir.

Bunlar filmdeki kanun adamları olup ıslah olanları serbest bırakıp, kötüleri hapse atar 🙂

Reklamlar

4 yorum

  1. Baş Mühendis Görkem dedi ki:

    Ben ve saz arkadaşlarım saz çalarken sivri sinek burnumuza kondu internetten checklistleri araştırıyordum buraya geldim çok yararlı bir site 10 yıllık baş mühendisim böyle site görmedim

  2. Baş Mühendis Görkem dedi ki:

    gerçekten çok doğru yorumlar 10 yıllık baş mühendisim hayran kaldım tebrik ederim

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: