Başlangıç » Gemi » Ne kadar kazanılır?

Ne kadar kazanılır?

Reklamlar

En çok sorulan, merak edilen konuların başındadır bu konu. Alacağınız maaş ve ek ödemeler şu şartlara göre değişir.

Şirket

Benzer şirketler farklı maaşlar ödeyebilir. Kimisi TL, kimisi dolar ile ödeme yapar. Şirket politikaları doğrultusunda kontrat süreleri ve maaşlar değişiklik gösterir.

Türk şirketleri ve yabancı şirketler arasında farklar vardır.

Geminin bayrağı

Türk bayraklı gemilerde SGK olur, yabancı bayraklı (YB) gemide olmaz. Aynı şartlardaki YB gemide Türk bayraklıya göre maaş bir miktar daha fazladır. YB gemilerde çalışanlar dövizli askerlik için başvuru yapabilir.

Yabancı bayrak ve yabancı şirket aynı şey değildir. Türk şirketlerince işletilen yabancı bayraklı gemiler de vardır. Yabancı bayraklı gemi, Türkiye dışındaki bir ülkenin limanına kayıtlı gemidir, yani kütüğü yurt dışındadır. Ama işletmecisi olan şirket Türkiye’de olabilir. İşletmeci ile gemi sahibi farklı şahıs ya da şirketler olabilir.

Geminin tipi

Tankerler (petrol, gaz veya kimyasal), kuru yük gemilerine göre daha kısa süreli kontratlarla çalışılan ancak daha fazla maaş alınan gemilerdir. Ancak çalışma şartları diğer gemilere göre daha sıkı şartlara bağlıdır.

Geminin büyüklüğü ve sefer bölgeleri

Geminin taşıyabileceği yük ve yolcu kapasitesi yapacağı seferlerle ilgilidir. Büyük gemiler daha uzak bölgelere seyir yapabilmekteler. Haliyle bu da maaşlarla doğru orantılıdır. Mesela 3000-5000 ton yük taşıyabilen yakın sefer yapan bir gemi personeli, 50-60 bin tonluk Supramax sınıfı veya 200-300 bin tonluk VLCC sınıfı gemide çalışandan farklı bir maaş alacaktır.

Ayrıca gemi büyüklüğüne göre yeterlilikler de değişmektedir. Uluslararası kurallara göre belirlenmiş limitlere göre yeterlilikler belirlenir. Güverte zabitlerinde gros ton, makine zabitlerinde toplam ana makine gücü (kW) belirleyicidir.

Yeterliliğiniz

Yani sahip olduğunuz ehliyetiniz, ünvanınız, görevinizdir.

Zabitler (officers)

  • Kaptan – Baş mühendis,
  • 1.zabit – 2. mühendis,
  • 2. ve 3. zabit – 3. ve 4. mühendis (junior zabitler) – Elektrik zabiti
  • Stajyer

Tayfalar (ratings)

  • Reis (bosun) – Mk.Lsotromosu / Fitter – Aşçı
  • Gemici – Yağcı – Kamarot

maaşları genellikle denktir.

Miço ve silici yeterlilikleri artık yoktur.


Bazı şirketler kaptana baş mühendisten bir miktar daha fazla ödeme yapabilmektedirler.

Yine bazı şirketlerde kıdeme (seniority) ve ekstra işlere ek ödemeler yapılabilmektedir.

Kontratlar

Genellikle 4+1, 5+1, 6+1, 7+1 biçiminde olur. Yani 4+1 kontratta 4 ay çalışırsınız ardından 1 aylık da izin parası alırsınız, özetle 4 ay çalışıp 5 aylık kazanırsınız.Kimi şirket bunu normal maaşın içine katar kimisi kontrat bitiminde verir.

Uzakyol çalışan bir kuru yük gemisinde 3. mühendis / 3.zabit maaşı yaklaşık 3000 dolar civarıyken, stajyer 500 dolar, yağcı/gemici maaşları da 1500 dolar civarı olabilmektedir. Yeterliliğiniz yükseldikçe maaşınız da artmaktadır.

Yukarıda bahsettiğim gibi çeşitli etkenlere göre maaşlar değişiklik gösterebilir.

İzin süresi

Size kalmış olmakla birlikte çok uzun tutmanız son çalıştığınız şirkete geri dönmek istediğinizde size uygun zamanda uygun gemi bulma konusunda sıkıntı çıkarabilir. Kontrat bitiminde (eğer o şirketle devam etme niyetiniz varsa) şirkete ne kadar izin planladığınızı, yeni kontrat için ne zaman hazır olacağınızı, düğün-dernek, yükselme sınavı, evrak yenileme gibi durumlarınızı bildirmeniz önemlidir.

Vaktiniz müsaitse gemiden inince şirkete bir nezaket ziyaretinde bulunmak, bu konulardan bahsetmek hatta gemideyken yaşadığınız sıkıntılarınızdan bahsetmeniz iyi olur.

Şirket sizden memnun değilse zaten size yeni kontrat önermeyecektir.

Reklamlar
%d blogcu bunu beğendi: