Başlangıç » Gemi İnşaatı » Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği

Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği

Reklamlar

Gemi Mühendisi Nedir, Ne Yapar?

Her türlü (sivil, askeri, ticari, vs… amaçlı) deniz taşıtının , makinelerinin ve  diğer donanımlarının tasarım, hesap, üretim, planlama, bakım, onarım işlerinden sorumlu mühendistir. Bu sorumluluğu uygun teknikler ile güvenli ve ekonomik bir biçimde yerine getirir. Makine mühendisliği ile çok fazla benzer yönleri vardır. Ayrıca bir mimarlık da sayılır. Mesleğin İngilizce karşılığı “naval architect and marine engineer” olarak ifade edilir.

Bir gemiyi sadece büyük bir çelik yığını olarak görmemek gerekir. Gemi inşa sürecinde pek çok alandan kişi tek bir aracı yapmak için organize olmaktadır. Bu organizasyonu da gemi mühendisi yürütür. Çelik tekne işleri, makine ve boru donatımları, elektrik-elektronik işleri, teçhiz işleri, güvenlik işleri, boya işleri, testler gibi bir çok konuyu sayabiliriz. Bu bir ticari yük gemisi üretiminde yapılan işlerdir. Yolcu gemileri, askeri gemiler, yatlar, özel amaçlı hizmet gemilerinde  (römorkör, hastane gemisi, bilimsel araştırma gemisi, paltform destek gemisi, vs…) çok daha değişik işlemler yapılmaktadır.

Tersanede beraber çalıştığımız ustamızın dediği gibi “gemi yapan her şeyi yapar”.

Gemi Mühendisi Olmak İçin Ne Yapmalı?

Her şeyden önce bunu istiyor muyum, yapmalı mıyım, yapabilir miyim sorularını kendinize sormalısınız. Bilen birilerine danışmalı, çeşitli fikirleri tartmalı ve eğer kendinizi bu mesleğe uygun hissetmiyorsanız, yolunuzu ona göre belirlemelisiniz.

Gemi mühendisi olmak için, üniversitelerin ilgili bölümlerinde alınan eğitimi başarı ile tamamlamak gerekir. Bu eğitim sonundagemi inşaatı ve gemi makineleri mühendisi lisans derecesine” sahip olursunuz.

Özelinde gemi mühendisi, genelinde mühendis olmak için sayısal yeteneklerin iyi olması gerekir. Alınan eğitimin, haliyle yapılacak işin doğası gereği fizik ve matematik temelli konuları iyi anlamak, bilmek ve yorumlamak gerekmektedir.

Karar verebilme, sorumluluk alabilme, sorumluluğu yerine getirebilme, takım halinde ve hiyerarşi içinde çalışabilme, çevresindekilere mesleki ve insani yönlerden örnek olabilme, yol gösterebilme, işine ve işyerine katkı sağlayabilme yetenekleri iyi veya geliştirmeye eğilimli kişiler başarılı bir şekilde bu işi yapabilirler.

Gemi Mühendisliği Eğitimi

Bu eğitim Türkiye’de şu okullarda verilmektedir.(2011)

  • İstanbul Teknik Üniversitesi (Devlet Üniversitesi)
  • Yıldız Teknik Üniversitesi (Devlet Üniversitesi)
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi (Devlet Üniversitesi)
  • Piri Reis Üniversitesi (Vakıf Üniversitesi)

İstanbul Teknik Üniversitesi’nde ayrıca gemi ve deniz teknolojisi mühendisliği bölümü” de mevcuttur. Gemi inşaatı mühendisliği bölümünden farkı makine dersleri yerine açık deniz yapıları gibi konularda daha yoğun eğitim verilmesidir.

Bu mesleğin ve okulların bazı insanlar tarafından yanlış anlaşıldığı çok kez karşılaşılan bir durumdur. Kaptanlık veya gemi makineleri işletme mühendisliği (nam-ı diğer çarkçılık) ile çok kez karıştırılır. Gemi makineleri işletme mühendisliği ile ortak yanları çoktur. Hatta gerekli eğitimleri tamamlayanlar (mevzuata göre) bu unvanın  niteliklerine de sahip olabilirler.

Eğitiminiz esansında başlangıçta tüm mühendislik dallarında olduğu gibi matematik, fizik, kimya, teknik resim, mühendisliğe giriş, bilgi teknolojileri, temel bilgisayar, yabancı dil dersleri alınarak bir temel oluşturulur. İlerleyen dönemlerdeki derslerin nerdeyse tamamı bunların birer türevi olacaktır.

Dönem ilerledikçe mekanik, statik, dinamik, mukavemet, malzeme, imalat, gemi yapıları, ısı transferi, termodinamik, akışkanlar mekaniği, hidrostatik, stabilite, hidrodinamik, direnç, sevk, makine, tasarım, işletme, organizasyon derslerini alacak yanında ödevler, projeler, sunumlar hazırlayacaksınız.

Yaz tatillerinde veya okul bitimi mezuniyet öncesinde stajlarınızı tamamlayacaksınız. Stajlarda işin nerede, nasıl yapıldığını, okul ile iş dünyasının ilişkisini göreceksiniz. Verimli bir staj dönemi meslekte tutunabilmeyi, başarılı olabilmeyi ve kariyer yolunda atılacak doğru adımları belirler.

Reklamlar

18 yorum

  1. Salih dedi ki:

    Gemi inşaatı ve gemi makineleri mühendislerinin gemilerde çalışma hakları ellerinden alınmış diye bir şey duydum bu konu hakkında bilgi alabilir miyim ?

    • tropique dedi ki:

      Bu konu neredeyse her sene konuşulur. Bazen birisi çıkar mahkemeye verir işlemleri durdur. Daha sonra bu karar bozulur. Oyuncak gibi insanlarla, kanunlarla, yönetmelikler ile oynarlar.

      Net ve güncel bilgiyi ilgili resmi kurumlardan (okul ve bakanlık) öğrenmek en sağlıklısı olur, benim bir bilgim yok şu anda.

  2. orhan dedi ki:

    merhaba benim aklımda bu meslek var ama aklımda cidden o kadar soru var ki sosyal hayatım hiç olmayacak mı kız arkadaşıma zaman ayıramayacak mıyım tek düşündüğüm şey bu zorlukları sıkıntı değil mesleğin üstesinden gelebilirim ama ben kız arkadaşıma hayatıma her an zaman ayırmak isterim her an onlarla olmak isterim ama meslek çok hoşuma gitti sevdim ama işte böyle mi olmak zorunda hep yani aklımdaki şey şu bir iş oldu aha ben 1.5 ay filan yokum geldiğimde 1-2 hafta izin sonra tekrar bi kaç ay yokum benim hiç sosyal hayatım olmıyacak mı ?

    • tropique dedi ki:

      gemi inşaatı mühendisi olursanız nispeten karada düzenli bir işiniz olur aile ve sosyal hayatınıza zaman ayırabilirsiniz, gemi makineleri işletme mühendisi olursanız uzun seferler sizi bu bakımdan kısıtlaycaktır.
      zaten bu sayfada yazdığım yazı gemi inşaatı ile ilgili

  3. Meriç dedi ki:

    Iyi günler.Mesela 2 ay sureli uzun yol truzim gemilerinde calisiyorum.2 ay sonunda ülkeme dondum.Bida ki is icin cikacagim yolculukla ülkeme dondugum zaman arasinda kac gun fark olur.Kendime 2-3 haftalik izin verme gibi bi sansim var mi ?

    • tropique dedi ki:

      Bu sizinle çalıştığınız şirket arasındaki anlaşmaya bağlı bir konudur. Az da olabilir çok da, siz talep edersiniz onlar uygun görebilir ya da görmeyebilir.

  4. mert dedi ki:

    okurken kıyafet zorunluluğu tıraş zorunluluğu gibi şeyler var mı ?

  5. Osman dedi ki:

    2. yorum olduç Kusuruma bakmayın. Benim bir de bu bölüme merağım çok fazla. Ancak bilgim yetersiz. Gemiyle ilgili fazla bilgim olmadan sizce bu bölümü tercih etmeli miyim?

    • tropique dedi ki:

      Merhaba mühendislik bölümlerinde eğitim aldığınızda gerekli bilgileri alacaksınız. 2 yıllık bölümler gibi bir meslek lisesi altyapısına ihtiyaç yoktur. Tek gereken matematik ve fen yönünüzün iyi olması ya da bunu kuvvetlendirecek yönde gayretli olmanızdır. Hangi branş olursa olsun makine gemi uçak inşaat elektrik bilgisayarı farketmez mühendislik demek matematik demektir. Birinci sınıfta zaten mesleki dersler değil matematik fizik gibi temel bilim dersleri alırsınız.

  6. Rasih dedi ki:

    Şimdi ben gemi inşaatı ve gemi makinaları mühendisliği düşünüyorum. Ama merak ettigim noktalar var. Mesela bu mühendislik te de sosyal hayat sıkıntılı mı, çalışma alanı tersane de gemi yapmak değil mi?, maaşı ne kadar ? Sosyal hayat bitik derecede mi ve çalışma saatleri nelerdir

    • tropique dedi ki:

      Meslek emek yoğun bir meslek. Tersanede yada dizayn ofiste de çalışsanız yaptığınız iş/projeye göre sosayla hayatınız kıstlanabiliyor. Sadece tek bir etken ile değerlendirmek olmaz. Yaptığınız iş,çalıştığınız firma , oturduğunuz muhit, arkadaş çevreniz, öğrencilik dönemindeki bulunduğunuz ortamlar mesleğe başlayınca sosyal hayatınızı etkileyecek faktörlerdir.

      https://tropique.wordpress.com/gemiinsa/tersane/ sayfasını inceleyebilirsiniz.

  7. Enes dedi ki:

    Çok teşekkür ederim verdiğiniz bilgilerden dolayı.. peki izinden bahsettiniz, izinler kaç ay sürüyo kişinin kendisine mi bağlı yanişirketlerle kontrat yapmak yapmak 2 ay yapmayıp tekrar istediğin zaman görüşüp gemide çalışılma imkanı var mı.. yoksa izinleri veya kontrat süresini karşı taraf mı belirliyo? Nası bi aralıkla karaya ayak basılabiliyo ortalama olarak, kontratlar kaç aylık oluyo, yük boşaltma sırasında gidilen yeri gezme olanağı oluyo mu veya be kadar zaman geçirilebiliyo gemi dışında. Biliyorum gemi çeşidine ve şirkete bağlı olarak değişebiliyo ama ortalama mesela 1 hafta olabiliyo mu? Gemide televizyon bilgisayar telefon gibi şeyler götürülüp kullanılabiliyo mu, gemide arkadaşlıklar nasıl çok nu mesafe oluyo kişiler arasında, internet çekiyo mu gemilerde mesela aramak istesen aranılabiliyomu.. Hiç aralıksız gemide 2-3 ay kalma durumları oluyo mu, istenilen araçlar (spor aletleri, televizyon, bilgisayar vs..) gemiye getirilebiliyo mu? YTÜ den gemi makinaları mühendisi olarak mezun olsam iyi bir yere girebilir miyim? YTÜ de okurken kıyafet zorunluluğu ve resmiyet alt üst yok diye duymuştum doğru mu acaba? Stajlar hangi sınıflarda kaç ay sürmekte, maddi kazanç oluyo mu bu sırada.. Başmühendis olunca karaya geçmek istense iş olanakları nasıl veya maddi açıdan bi değişme oluyo mu? Nişanlını veya eşini gemiye yanında alabilme Şansımız var mı? Gemide güvenlik ne durumda mesela korsanlar ağır fırtınalar esnasında oluyo mu bu zorluklarla karşılaşılıyo mu? Gerçekten çok soru sordum ama kusura bakmayın çok fazla merak ediyorum mazur görün sorularımı 🙂 cevaplarsanız çok sevinirim

    • tropique dedi ki:

      Tekrar merhaba,
      Aslında sorduğun soruların cevaplarının büyük bir kısmı bu sitenin sayfalarında ve altındaki yorumlarda yazıyor. Öncelikle onları okumanı öneririm. Yine merak ettiğin açıkta kalan soruların varsa seve seve cevaplarım.

      Üstteki menülerden sayfalara erişebilirsin.Site telefon ya da tablete de uyumludur.

      selamlarımla

  8. Enes dedi ki:

    Merhaba öncelikle Yazdığınız yazı çok yararlı olmuş teşekkür ederiz. Ben 4 gün sonra ygs ye giricek üniversite adayıyım. Ne mesleği seçmem gerektiğini çok düşünüyorum cidden kafayı yicek derecede. Ben yıldız teknik üniversitesi gemi makineleri işletme mühendisliğine baya takılmış durumdayım. Tekrar çok teşekkür ediyorum çok güzel bilgiler paylaşmışsınız. Bana da yardımcı olursanız çok mutlu olurum. Ben daha çok maddi açısından dolayı ve iş imkanlarının iyi olmasından ötürü bu meslek kafama yatmış durumda. Birçok siteye girdim bu konu hakkında zor bi meslek diyolar sosyal hayat sıfır diyolar. Aklım cidden karışmış durumda. Benim için sosyal hayat önemli mesela. Zorluğa gelir miyim gelirim ama sosyal hayat hiç yok derecesindeyse eğer zora girer. Tanıdıklarım başmühendis olunca karaya geçersin rahat olursun dediler. Başmühendis olunca hem maddi açıdan hem de iş imkanları için sıkıntı olmuyomuş. Ben de Karadenizliyim belki bu yüzden kanım çekiyor bilmiyorum ama aylardır bu meslek hakkında bilgi almaya çalışıyorum. Rütben yükseldikçe maddi olanağın da artıyomuş üç bindolardan on bin dolara kadar doğru mudur? Mezun olduktan sonra kaç yıl sonra başmühendis olunuyo acaba? Ve aylardır gemide olunuyo sonuçta, aynı ortamda, aynı insanlar.. yani cidden bahsedildiği gibi çok mu zor gemide yaşamak? Gelecek kaygısı duyuyorum kusura bakmayın çok da soru sordum. Şimdiden teşekkür ediyorum cevaplarsanız çok makbule geçicek

    • tropique dedi ki:

      Merhaba,
      Sosyal imkanlar kişiye göre değişmekle birlikte yine de benim gözlemim diğer meleklere göre daha kısıtlı denilebilir. Gemiye gidip aylarca çalışıyorsunuz sosyal çevrenizden uzak kalıyorsunuz, tabi izin zamanı evinize döndükten sonrası size kalmış. Gemide çalışırken de bulundugunuz limanlara göre dışarıda vakit geçirme imkanları değişkenlik gösterir.

      Rütbe yükselme konusu ise sırasıyla 36’şar ay uzakyol vardiya mühendisliği ve uzakyol 2inci mühendis hizmeti ile toplam 72 ay hizmet tamamladığınızda başmühendis olabilirisiniz. Tabi arada geçiş sınavları da var. Özetle izinler tatiller evrak işleri sınavlar derken 8-9 yıl sonra başmühendis olabilirsiniz. maaş miktarları genel olarak doğrudur. gemide yaşamak yazımda da belirttiğim gibidir, kişiye göre değişir. başta zorlanır sonra alışır ve zorlukları halledebilirsiniz, bunlar size kolay da gelebilir ya da tersi. bir çok etken var (diğer kişiler, şirket politikalrı, geminin kondisyonu, yapılan seferler, vs…)

  9. yunus karkaş dedi ki:

    Arkadaşlar yazmayı düşünen ya da yazmış olup yolun başında olanlara sesleniyorum … bu bölümü unutun hayatınızı karartmayın, çok karizmatik bir disiplin ancak Türkiye de yapılabilecek iş değil

    • tropique dedi ki:

      Sayın Yunus Karkaş,

      Yazdığınız sizin fikrinizdir saygı duyuyorum, hatta şu anda bu mesleği ben de yapmıyorum denizcilik sektörünün farklı bir kolunda çalışıyorum.

      Ancak bu şekilde bir yönlendirme, en başından yapın ya da yapmayın demek, bence uygun değil. Mevcut ya da ilerideki muhtemel olumlu ve olumsuz yönlerini belirterek ilgilenen kişilerin kendi akılları ile tartması ve ona göre karar vermesi daha uygun bir tutum olacaktır. Ben kendi yazılarımda bunu sağlamaya çalışıyorum. Sonrası okuyucunun kendi kararıdır.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d blogcu bunu beğendi: