Başlangıç » Gemi İnşaatı » Çalışma Alanları

Çalışma Alanları

Reklamlar

Öncelikle bilinmesi gereken husus, Türkiye’de bu sektörün faaliyet ağırlığı özel sektör üzerindedir.

Tersaneler

Deniz araçlarının (gemi, yat, duba, platform, vs…)  üretim veya onarımlarının yapıldığı ağır sanayi tesisleridir.

  • Yeni İnşa Tersaneleri

Tersanenin çalışma biçimine göre, gelen tüm malzemenin işlenip ve montajlarının yapılıp ürün olarak bir gemi ortaya çıkarılır. Tersaneye giren sac, profil, boru gibi malzemeler işlenerek bloklar ve devreler üretilir. Bu bloklar, devreler, makineler ve diğer donatım ekipmanları kızak üzerinde projeye göre montajı yapılır. Ardından boya, kalite kontrol ve testleri yapılarak denize indirilir. Bir süre denizde de bu işlemler devam eder. Son olarak geminin teslimi onaylanınca sahibi tarafından işletmeye alınır.

Bazı tersanelerde ise blok ve devreleri dışarıdan üretilmiş olarak alır, kendi tesislerinde birleştirir. Bu dışarıdan alım konusu kafalarda yapı marketten hazır alındığı gibi anlaşılmasın. Bu üretilenler ilgili projeye uygunluğu armatör, tersane ve klas tarafından kontrol edilir.

Buralarda üretim, onarım, tasarım, kalite, planlama bölümlerinde çalışmak mümkündür.

  • Onarım Tersaneleri

Gemilerin  bakım ve onarımlarının yapıldığı, boya, malzeme ve ekipmanlarının yenilendiği tesislerdir. Genelde bir havuza alınan gemi ana ve yardımcı makine onarımları, dümen-pervane-şaft bakımları, raspa boya işlemleri yapılır.

Oldukça ağır, yoğun bir çalışma ortamıdır. Ancak ekonomik dalgalanmalardan yeni inşa tersanelerine göre daha az etkilenir

*

Gemi mühendislerin büyük bir kısmı tersanelerde çalışmaktadırlar. Ülkemizde Tuzla, Kocaeli, Yalova ve Kdz. Ereğli tersanelerin yoğun olduğu bölgeler olmakla beraber diğer yerlerde de faaliyet gösteren şirketler mevcuttur. Ayrıca Bodrum, Marmaris, Antalya bölgesi de yat işi yapan firmalar mevcuttur.

Yurt dışında ise Uzakdoğu (Japonya, Güney Kore ve Çin) yüksek bir pazar payına sahiptir. Ülkemizde elektronik yada otomotiv sektöründen tanıdığımız firmalar Kore ve Japonya’da dünyanın en büyük tersanelerine sahiptirler.

Tasarım Büroları

Bir geminin projelendirildiği iş yerleridir. Geminin tür (kuru yük, tanker, konteyner, feribot/yolcu, vs…), tonaj/kapasite , hız gibi istenen belirlenmiş özelliklerine göre form tasarımı, boyut – stabilite – direnç – mukavemet – malzeme hesapları, makine ve ekipman yerleşimleri yapılır.

Bu tasarım büroları bağımsız olabileceği gibi tersane bünyesinde de olabilir. Bu alanda çalışanlar geminin mimarlarıdır. İyi bir bilgisayar bilgisine ve klas kurallarını takip edip yorumlayabilme yeteneğine sahip olmak önemlidir.

Klas Kuruluşları

Bu kuruluşlar inşa edilen ya da mevcut gemilerin, kullanılan malzemelerin, inşa/onarım sürecinin ilgili ulusal ve uluslararası kurallara uygunluğunu denetleyen bağımsız kuruluşlardır. Bu kurallar birçok teknik ve idari konuları içerir.

Buralarda çalışmak için tecrübe, iyi bir karar verme yeteneği, ilgili kurallara hâkim olmak gerekmektedir.

Armatör Firmalar

Gemi sahibi adına inşa edilen ya da onarılan gemideki işleri takip ve kontrol eden kadronun bir parçası olarak çalışılabilir. Üretim, satın alma, kalite, geminin işletmeye hazır hale gelmesi için gereken teknik ve bürokratik işlemleri yürütmek gibi faaliyetleri yürütebilirler.

Tedarikçi Firmalar

Yeni inşa edilen yada onarılan gemilere ürün ve servis sağlayan firmalarda yönetim, satış, teknik departmanlarında çalışılabilir.

Akademik Kariyer – Eğitim

Yüksek lisans ve doktora eğitimini müteakiben üniversitede araştırma ve eğitim kadrolarında çalışmanız da mümkündür.

Meslek okullarında (lise/myo)  öğretmenlik de yapılabilir.

Gemi (Uzakyol Vardiya Mühendisliği)

Bu ise artık işletmedeki geminin makine operasyonlarından sorumlu bir kadronun parçası olmaktır. Mezun olduğunuz okula göre gereken fark derslerini ve sertifikaları tamamlayarak, açık deniz stajının ardından gireceğiniz sınavla kendinize yeni bir kariyer yolu açabilirsiniz. İyi bir gelir kaynağıdır.

Mevzuata göre belirlenen süre kadar çalışıp, kursları tamamlayıp, tekrar sınava girerek ehliyetinizi sırasıyla 2. mühendis ve baş mühendis ehliyetine yükseltebilirsiniz.

Diğer Sektörler

İllaki buralarda çalışmak da şart değil. Denizcilikle ilgili ya da ilgisiz, kendi yetenek ve eğilimlerinize göre farklı alanlarda da çalışılabilir. Tersanedeki ustamızın dediğini tekrar edersek alınan eğitimin, edinilen tecrübenin, yeteneklerin ve nasipte de varsa başka işler de yapabilirsiniz. Yeri gelir pilot bile olabilirsiniz. Bir zamanlar THY bir ilan vermişti, pilot adaylığı için uygun meslek dalları arasında gemi mühendisliği de vardı. Hatta bu işi yapan birisini bile tanıdım.

Enerji santrali – fabrika inşaatı, çelik konstrüksiyon üzerine çalışılan yerler, çeşitli makine üretimi yapılan yerler çalışabileceğiniz yerlerdir

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Gelirler – Ekonomik Durum

Gelelim işin en önemli kısmına, gemi mühendisleri bazı mühendislere göre daha iyi bir gelire sahip olabiliyorlar. Çalıştığınız alana, şirkete, tecrübenize, yeteneklerinize, konumunuza, askerlik durumunuza göre geliriniz değişir. Bazı firmalar size prim, özel sağlık sigortası gibi  faydalar da sunabilmektedir.

2008 yılında tecrübesiz, yeni mezun, askerlik yapmamış biri 1300-1500 TL ile işbaşı yapıyordu. Ülkemizde sektör çok hassas bir halde, küresel veya yerel olarak ekonomik dalgalanmalardan kolay etkileniyor. 2008 yılı başlarında çalışmak isteyip de iş arayanların çoğu rahat iş bulabiliyordu. Ancak malum kriz gelince, yıl sonunda tersanelerde işler askıya alınmaya, kimi yerlerde projeler iptal edilmeye, çalışanlar işten çıkarılmaya başladı. Henüz düzelmiş değil. Bazılarının söylediğine göre bir süre daha bu durum devam edecek gibi görünüyor. (Son Güncelleme: Temmuz 2013)

Gemide vardiya mühendisi olarak çalışanlar, yabancı bayraklı kuru yük gemilerde 3000 USD civarı ücretrlerle başlamaktadırlar. Tankerde bu ücret daha yüksektir.

Reklamlar

14 yorum

  1. kubra dedi ki:

    Merhaba,ben de size bir konu da danışmak istiyorum şuan YTÜ de Matematik bölümü okuyorum son sınıftayım. Bu bölüme gitmeden önce kalbimde ve aklımda hep gemi inşaatı mühendisliği vardı fakat şartlar dolayısıyla Matematiği tercih ettim.Şimdi bir Matematikçi olarak gemi inşaatında yüksek lisans yapabileceğimi ve dektörde de istihdam sağlayabileceğimi araştırdım ,fakat bilirsiniz ki Matematik ile yazılım da iç içe bir bütün gibidir ,Gemi inşaatını veya yazılım dan birisini seçmeyi düşünüyorum,sanırım sizde yazılım hakkında fikir sahibisiniz hal böyleyken fikrinizi almak istedim sizce hangisi seçilebilir ,ki yüksek lisansla gemi inşaatı işinde yetkin olabilir miyim? şimdiden teşekkürler…

    • tropique dedi ki:

      Merhaba,
      Sadece YL ile sektör içinde bir pozisyon bulabilirsiniz ama bu pozisyondaki göreviniz ne olur bilemem. Lisans eğitiminiz bu alanda olmadığından doğrudan üretim ve tasarım ile ilgili görevler size uygun olmayabilir, bu konularda zorluk yaşayabilirsiniz ya da işveren tarafından size bu tür roller verilmeyebilir.

      Farklı bir disiplinden gelip de sektörde çalışan var mı emin değilim. Başka kişilere de danışabilirsiniz. Mesela gemi mühendisleri odası ile bağlantı kurabilirseniz (e-mail, facebook) buradaki mühendislerden farklı fikirleri edinebilirsiniz.

      Yazılım konusu ise bahsettiğiniz gibi matematikle iç içedir ve derin bir deryadır. Gemi inşa ve denizcilik üzerine yazılım geliştirme konusu üzerine de araştırmalar yaparsanız belki keyif alacağınız bir yola girebilirsiniz. Tabi bunun için yurt dışı seçeneklerini önceliklendirmelisiniz.

      Açıkçası ben de okul sonrasında gemi inşa ile başlayıp ardından denizcilik sektöründe devam edip şimdi yazılım ile devam etme niyetinde olan biriyim, bu konuda kendimi geliştirmeye çalışıyorum.

      Aslında bu sorunuzu birkaç gün önce sormuş olsaydınız bu hafta bir fuar vardı oraya gidip bazı şirketler ve firmalarla tanışmanızı önerecektim. Onlardan fikirler alabilirdiniz. Yine gerçekten size uygun olduğunu düşünüyorsanız seviyorsanız araştırın. Klas kuruluşları, meslek örgütlerine bakın, linkedin platformuna üye olup oradan yine çeşitli kişi , grup ve kuruluşları takip edip bağlantılar kurabilirsiniz.

      Umarım bir faydam olmuştur.
      Selamlarımla

  2. samet dipi dedi ki:

    öncelikle iyi geceler ygs ye 20 gün kaldı ve bu bölüm kafama takıldı öncelikle özel üniv. den mezun olamamızın bi dezavantajı varmı ayrıca iş imkanları nasıl neticede önümüzde 4 yıl var bir diğer sorumda mühendis olursak potansiyelimiz ne olur şimdiden teşekkürler 🙂

    • tropique dedi ki:

      Aslında özel üniversite çok sorun olmaz, önemli olan senin kendini yetiştirmiş ve geliştirmeye açık olman.

      İş imkanları gemi inşa sektöründe mesleğin ile alakalı yapılacak iş alanları yukarıda bahsettiğim gibi çeşitlidir, ancak güncel piyasa şartlarına göre eleman ihtiyacı değişebiliyor. 2008 yılındaki gibi bir kriz olduğunda kapanan şirketler,iptal olan projeler, işini kaybeden insanlar olabiliyor. Hassas bir sektör yani. Bu bölümü okuyunca illaki gemi inşa sektöründe olman gerekmiyor. Bu eğitim sana başka alanlarda da kapılar açabilir.

      Ama gemi makine işletme müh. düşünürsen bu biraz daha kolay iş imkanları sağlar gemi inşaya göre daha az alanda daha fazla yada kolay iş bulabilirsin. Bu meslekte amaç zaten bir geminin işletilmesi yürütülmesi olduğundan sürekli bir ihtiyaç var.

      İnşallah keyifle okuyabileceğin bir okula ve keyifle yapabileceğin bir mesleğe sahip olursun. Şu yoğun stresli günlerinde öncelikle sınavını düşün eksiklerini tamamla kendini takviye et, bu konuları sınav sonrasına bırak ve moralini yüksek tut, rahat kafa ile sınava girmek seni bir adım öne çıkarır.

      Kolay gelsin.

  3. Ahmet B. dedi ki:

    Çok teşekkür ederim gerçekten çok yardımcı oldunuz.

  4. Ahmet B. dedi ki:

    Bu kadar kısa sürede yanıladığınız için teşekkür ederim. Rapor hakkında internette çok açık bilgilerle karşılaşmadım ama araştırmaya devam ederim. Peki siz iş bulma imkanı olarak gemi inşaatı ve geminmakineleri mühendisliğini mi önerirsiniz yoksa bilgisayar bölümünümü biliyorum aslında ikiside çok farklı bölümler ama fikrinizi merak ediyorum…

    • tropique dedi ki:

      Açık ara bilgisayar öndedir. Eger kendinizi iyi donatırsanız bilgisayar muh. çok geniş imkanlara sahiptir. Yazılım donanım network bu isin olmazsa olmazıdır ek olarak farklı alanlarda bilgisayarla ilgili projeler uzerine uzmanlaşmak sizin avantajiniz, farkınız olur.

  5. Ahmet B. dedi ki:

    öncelikle iyi günler 🙂 ben şuan tercih dönemi içerisindeyim aklımda 2 bölüm var birincisi bu ikincisi ise bilgisayar mühendisliği. Hep ilk sıraya gemi inşaatı ve gemi makineleri mühendisliğini yazmayı düşünüyordum ama 2 gündür internette yaşadığım bilgi karmaşasından ötürü kafam iyice karışmış durumda tercihlerime hangi bölümle başlamak konusunda. Okuduklarıma göre bu bölümden mezun olduktan sonra ilk deneyimlerimizi tersanelerde yaşıyacağız ama söylenenlere göre usta başı oluyormuşsunuz ve 1.500 1.700 tl civarı bir maaşla çok ağır işler yapıyormuşsunuz bu bilgi benim kafama takıldı açıkcası . Açık konuşmak gerekirse benim doğuştan gelen bir boy kısalığım var ama sadece boy kısalığı fiziksel başka bir engelim yok yaklaşık 1.35 civarı boyum var . Tersanede normal işçi gibi çalışacaksak bu beni zorlar mı bu konuda beni aydınlatırmısınız. sonra bu bölümde gerekli dersler alınarak gemide uzman makine zabiti olma şansımız var ama gemiye çıkmak içinde bi rapor almamız gerekiyor galiba raporda bir boy sınırı var mı bi bilginiz var mı . Açıkçası beni kısa bir sürede bilgilendirirseniz sevinirim.

    • tropique dedi ki:

      Merhaba,
      Öncelikle şu konuyu aydınlatmak gerek. Ustabaşı olmuyorsunuz,sizin konumunuz daha üst bir konumdadır. Ustabaşı bulunduğunuz iş yerindeki görevinize ve işin içeriğine göre sizin yada sizin yardımcınızın altında görev yapan işçilerin başındaki kişidir. Belki bir kaç ustabaşına amirlik yapacaksınız. Tabi işe ilk başladığınızda ya da staj döneminizde ustabaşılardan, en sondaki işçilerden işi öğreneceksiniz. Hiyerarşi açısından gerek tersane gerek başka sektörlerde yukarıdan başlayarak şu şekilde sırlama vardır: mühendis-tekniker-teknisyen-işçi şeklindedir. Askeri düzende mühendisin karşılığı subaylardır. Özetle okuduğunuz diğer kaynaklar vizyonunu dar tutmuş anlaşılan.

      Maaş konusu o dediğiniz paralar bugün bırakın mühendisi işçiler için bile düşüktür. Tabi bunu veren varsa ayıp ediyordur.

      Tersanede sahada çalışmak yorucudur ancak bizzat o işleri yapanlar işçiler,ustalardır, siz onlara yol gösteren, amirlik yapan kişisiniz. tabi işin durumuna göre sizde bazen elinizi taşın altına sokarsınız. Fiziksel durumunuz yaptığınız işe göre sıkıntı olabileceği gibi bazı durumlarda da avantajdır. Mesela geminin çok dar yerleri, tankları vardır buraları kontrole girdiğinizde çok zorlanmazsınız.

      Gemide çalışmak için ağlık raporundaki koşulları bilemiyorum. “gemi adamı olur” raporu diye araştırmanızı öneririm.

  6. Yusuf Can dedi ki:

    Peki teşekkür ederim. Bu kadar hızlı cevap gerçekten beklemiyordum. 🙂 İyi günler

  7. Yusuf Can dedi ki:

    Şuan ne işle uğraştığınızı sormam abes kaçar mı acaba?

    • tropique dedi ki:

      Denizcilik sektöründe gemi işletmeciliği yapan bir firmanin ofisinde ozel bir yazılımın sistem yöneticisi olarak çalışıyorum

  8. Yusuf Can dedi ki:

    Gelirler ve ekonomik durum hakkında en son güncellemeyi temmuz 2013 de yapmışsınız. Maaşlar ve iş bulmada 2016 itibariyle durum nasıl acaba? Ve sizce önümüzde ki 5-6 yıl içinde sektörün durumunun ne olacağını öngörüyorsunuz?

    • tropique dedi ki:

      Maalesef şu an gemi inşa sektörü dışında çalıştığım icin net bir bilgim yok. Duyumlarıma göre halen o seviyelere dönmüş degil.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: