Başlangıç » Gemide Çalışmak » Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği

Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği

Reklamlar

Gemilerde ana ve yardımcı makinelerin güvenli, doğru ve ekonomik bir biçimde işletilmesi, bakımının yapılması, arızaların giderilmesinden sorumludur. Ülkemizde ilgili okullarda verilen 4 yıllık lisans eğitimi sonrasında “Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği Lisans Derecesi” alarak mezun olunur. Gerekli staj ve sınav prosedürlerini tamamlayınca da gemilerde ” uzakyol vardiya mühendisi” yeterliliği (veya ehliyeti) ile görev alabilirsiniz.

Uzakyol Vardiya Mühendisi

Gemi Adamları Yönetmeliğine göre

“Makine gücü ve sefer bölgesi sınırlaması olmaksızın her türlü gemide vardiya mühendisi/makinisti olarak görev yapan, ayrıca Sözleşmenin III/1 Kural’ı ile tanımlanan eğitim düzeyine ilave olarak İdarenin öngördüğü denizcilik eğitimini tamamlayan gemiadamı”

olarak tanımlanır.

Belirli eğitim, deniz hizmeti ve sınavları başarı ile tamamlayarak sırasıyla uzakyol ikinci mühendisi ve uzakyol baş mühendisi olunur.

Uzakyol Vardiya Mühendisi Olmak İçin Gereken Şartlar (1)

  1. Onsekiz yaşını bitirmiş olmak,
  2. Bir yıllık İngilizce hazırlık eğitiminden sonra, Sözleşmenin öngördüğü A-III/1 müfredat programlarını uygulayan dört yıllık fakülte veya yüksekokul mezunu olmak ve liman seferi dışında çalışan 750 kW’den büyük ana makine ile yürütülen gemilerde altı ay deniz eğitimini onaylanmış bir staj defterine uygun olarak başarı ile tamamlamak,
  3. Bir yıllık İngilizce hazırlık eğitiminden sonra, Sözleşmenin öngördüğü A-III/1 ile A-III/2 müfredat programlarını müşterek uygulayan dört yıllık fakülte veya yüksekokul öğrencisi olarak altıncı sömestr sonunda A-III/1 müfredatını başarı ile tamamlamak ve yukarıda belirtilen altı aylık deniz eğitimini bitirmek,
  4. Deniz Harp Okulu mezunu olmak ve Deniz Kuvvetleri Komutanlığından veya Sahil Güvenlik Komutanlığından ayrılmak,
  5. Dört yıllık fakülte ve yüksek okulların İdarenin onayladığı makine zabitliğine yönelik A-III/1 müfredat programını uygulayan iki yıllık yüksekokul mezunu olmak
    • Gemi inşaatı ile gemi makineleri mühendisliği veya
    • Makine mühendisliği veyahut
    • Gemi inşaatı ve deniz teknolojisi mühendisliği bölümlerinin lisans programından mezun olmak veya Eğitim ve Sınav Yönergesinde belirtilen İngilizce Başarı Esaslarına göre İngilizce başarısını sağlamak,
  6. Sözleşmenin öngördüğü İdare tarafından onaylanan uzakyol vardiya makinistliğine yönelik A-III/1 eğitiminde öngörülen derslerden öğrenimi esnasında süre ve müfredat olarak eksik aldığı dersleri, İdare tarafından uzakyol vardiya mühendisliği/makinistliği eğitimi için yetkilendirilmiş eğitim kurum/kuruluşunda, bu kurumların uyguladığı uzakyol vardiya makinistliği müfredatını içerik ve süre olarak karşılayacak şekilde başarı ile tamamlamak ve
  7. Liman seferi dışında çalışan 750 kW’den büyük ana makine ile yürütülen gemilerde altı ay süreli deniz eğitimini onaylanmış bir staj defterine uygun olarak başarı ile bitirmek şartlarından birini sağlamak,
  8. İdarenin öngördüğü “uzakyol vardiya mühendisi/makinisti” sınavında başarılı olmak şartlarını sağlayanlar, “Uzakyol Vardiya Mühendisi/Makinisti” yeterliğini almaya hak kazanırlar.

Ancak Gemiadamlarının Eğitim, Belgelendirme, Sınav, Vardiya Tutma, Kütüklenme ve Donatılma Esasları Hakkında Yönetmelik şartlarına uygun olarak uzakyol vardiya mühendisi/makinisti yeterliğine sahip bulunanların belgeleri, bu Yönetmeliğe göre sınavsız yeniden düzenlenir.

(1) Bu başlık kolay anlaşılır olması için paragraf ve satır düzenleri benim tarafımdan düzenlenmiştir. İdare Denizcilik Müsteşarlığını, sözleşme STCW 78/95’i kastetmektedir.

Güncel bilgi için devletin ilgili kanun, yönetmelik vs… yayınladığı www.mevzuat.gov.tr adresine bakınız.

 

 

 

Reklamlar

24 yorum

  1. yavuz dedi ki:

    Merhaba ben gemi mühendisliği düşünüyorum. Uzun yol vardiayası için kalbimde stent olması bir sorun çıkarır mı ?

    • tropique dedi ki:

      Onu doktorunuzla görüşmeniz daha uygun olur. Yalnız şunu söyliyeyim makine dairesi çok sıcak ve gurultulu bir ortamdır

  2. Selim dedi ki:

    Benim kardeşim uzakyol vardiya mühendisi olmak istiyor.Benim sorum su uzakyol vardiya mühendisi olduktan sonra denizde çalışması sartmi,yani uzakyol vardiya mühendisleri karada calisamiyormu,eğer deniz sartsa karadan ne kadar uzak kalıyorlar.

    • tropique dedi ki:

      Denizde çalışmak şart degil ama bu bölüm, bu okul denizde çalışacak insanları yetiştirmek üzere kurulmuştur. Eğer farklı bir eğilimi ilgisi varsa o yönde tercihte bulunması daha faydalı olur. Yani yapmayacağı çalışmayacağı bir iş için zaman kaybetmiş olur.

      Denizde çalışmamış belirli bir seviyeye tecrübeye gelmemiş kişiler de denizcilik sektöründeki kara gorevleri için öncelikle tercih edilmezler.

      Eğer calışma niyeti varsa şirket, gemi tipi ve kıdeme göre normal şartlarda 3 ile 6 ay arasında kontratlar ile gemide çalışırlar.

  3. Onur dedi ki:

    Lise den gemi makine bölümü mezunuyum 3000 kW ehliyet hakkım var. Eğer 24 ay içinde 20 ay hizmet verip tofel veya yds sınavını verirsem uzak yol vardiya zabitliğini ala bilirmiyim aldıktan sonra 3 yıl hizmetlerle uzak yol baş mühendisi olabilirmiyim

    • tropique dedi ki:

      Mevzuati incelemek lazım net bir bilgim yok. yonetmeliklere göre bu haklar nasıl duznleniyor incelemeniz daha uygun olur.

  4. Sinan Eroltekin dedi ki:

    Deniz işletme ve ulaştırma MYO’ndan mezun olan biri DGS ile fakülteye geçtikten sonra Uzakyol Vardiya Zabiti olabilir mi ?

  5. Ali dedi ki:

    Merhabalar. Ben Selçuk üniversitesi makine muhendisliginden mezunum ve uzak yol vardiya mühendisi olmak istiyorum. İTÜ de tamamlama eğitimi almayı düşünüyorum. Tamamlama eğitimi aldıktan sonra staj almamız gerekiyor mu? Ayrıca ingilizcem orta seviyede ve İngilizce hazırlık almadım. Bunun etkisi olur mu nasıl bir yol izlemeliyim? Teşekkürler..

    • tropique dedi ki:

      Evet staj gerekli. Bu eğitim zaten sizin staja çıkmanız için gerekli temel teorik eğitimi sağlıyor. uzakyol yeterliliği için ingilizce gerekli şartlardandır. bir kursa gitmeniz yada kendi kendinize kitap veya internetten geliştirmenizi öneririm. gemide neredeyse tüm makine dökümanları ingilizcedir. belki yabancı bir şirkete gideceksinz ya da yabancı personelle birlikte çalışacaksınız. bu yüzden önemli

      • Bulut dedi ki:

        Merhaba Sayın Tropique, Ali arkadaşımla aynı durumdayım. Sektörde okulculuk durumu nedir? iş bulmamızı zorlaştırır mı ya da bu kursu alınca iş bulabilir miyiz uzun yol gemilerinde? Duyduğum kadarıyla denizcilik şu an çok iyi durumda değilmiş ne kadar doğru bu bilgi?

        • tropique dedi ki:

          Merhaba,
          Okulculuk bazı personel müdürlerinin kişisel kaprislerinden dolayı malesef karşımıza çıkmaktadır. Biraz şans işi, konuşmaya gittiğiniz şirketteki personel müdürünün tavrı okulcu da olabilir ya da liyakate de bakıyor olabilir.

          Eğer niyetli, hevesli iseniz biraz sabır ve araştırma ile iş bulabilirsiniz. İngilizcenize güveniyorsanız yabancı şirketlere başvurabilirsiniz. Bazı Türk işletmecileri yabancı personele geçiş yapıyor malesef, bu da Türk gemi adamlarının işini zorlaştırıyor.

  6. Talha dedi ki:

    öncelikle merhaba yazınız için teşekkür ederim. Ben lisede gemi makineleri bölümü okudum ve ön lisans olarak da 2 yıl gemi makineleri işletme bölümü okudum. Stcw belgelerim ve gemi adamı cüzdanım da bulunmakta. Makine stajyeri olarak gözüküyorum. Dikey Geçis Sınavında yeterli puan alamadığım için kendi bölümümden tamamlayamayacağım. Makine Mühendisliği okuyup bitirdikten sonra uzakyol vardiye mühendisliğine tamamlama kursları hakkında bilgi verebilir misiniz? Ne kadar zor bir yoldur ve liseyle birlikte önlisans da gemi makineleri okumamın bana nasıl avantajlar sağlayabilir teşekkür ederim.

    • tropique dedi ki:

      makine mühendisliğini bitirdikten sonra ilgili ek kurslarla uzakyol ehliyeti alabilirsiniz. mezuniyetten sonrası kolay, tabi kanunlar değişmezse. kurslar son bildiğim (2-3 sene öncesinden) 3 ay kadar sürüyordu, 7-8 bin TL masrafı oluyordu. ben kursa gitmedim detaylara hakim değilim ancak gemiyi bilmeyenler için gemiyi, denizi, gemi mak tanıtan ve yangın ilk yardım can kurtarma gibi konulardan oluşan bir içeriği vardı.

      makine müh. okumak biraz sıkı çalışma gerektirir. ancak senin geçmişin bu süreci rahat geçirmeni sağlayabilir. yalnız matematik ve fizik ile aranı iyi tutman hayrına olur.

  7. Osman Gönüllü dedi ki:

    Öncelikle merhabalar ben çarkcıbaşı olmayı düşünüyorum ama bazı aklımı kurcalayan şeyler var ilki çarşıbaşı ne sıklıkla makine dairesinde bulunur ? diğeri ise yıl içinde denizde olmasa bile maaş almaya devam eder mi ? Son olarak karaya geçme kararı alırsam iş bulma konusunda veya çalışma konusunda zorlanır mıyım maaş bakımından ortalama ne kadar kazanabilirim cevaplarsanız çok yardımcı olursunuz şimdiden saolun.

    • tropique dedi ki:

      Çarkçıbaşı gemide her gün düzenli olarak bulunur. Makine ekibinin amiri olması sebebi ile gerek işlerin dağıtımı, paylaşımı ve yapılması konusunda ekibine rehberlik eder hem de makine zabitlerine yetişmeleri konusunda yardımcı olur. Özetle (bence) kamaradan, salondan ya da köprü üstünden bu iş yapılmaz. https://tropique.wordpress.com/gemi/ne-kadar-kazanilir/ linkini incelerseniz para ile ilgili sorularınıza cevap bulabilirsiniz. Karada çalışma ise sizin bilgi beceri, tecrübelerinize ve tanıdığınız daha önce birlikte çalıştığınız kişi ya da şirketlerin tavsiyesine göre kolay ya da zor olabilir. Ancak maaşı denizde çalışmaya göre daha azdır.

  8. berkay dedi ki:

    Merhaba
    Bu sene gemi makineleri işletme mühendisliğini kazandım.Soracağım soruyu belki çok defa duymuşsunuzdur.Benim gemiye gidip senelerce denizde çalışmak tercihlerim arasında değil.Mezun olduğumda direkt olarak bir liman şirketinde çarkçı olarak başlayabilmem mümkün mü? Hangi maaşla başlayıp ne kadar yükselir ve baş mühendis olmak için sadece deniz hizmetinde mi bulunmam gerekiyor karada olmuyor mu?

    • tropique dedi ki:

      denizcilik ile ilgili bir kara pozisyonunda çalışanlar çalışacağı konuma göre değişmekle birlikte denizde tecrübe edinmiş kişiler içinden seçilirler/tercih edilirler. çoğunlukla da başmühendis ya da kaptan olanlar tercih edilir. bu tatillernizle beraber yaklaşık 8-10 yıllık bir deniz hizmetine denk gelir. yani mezuniyetten sonra böyle bir yerde bir iş bulabilsen de ilerleme imkanın denizde çalışanlara göre daha kısıtlı olur.

      özetle deniz olmadan olmaz, eğer ilgin sevgin hevesin merakın yoksa daha çok seveceğin mutlu olabilecğin bir alana yönelmeni öneririm.

      • berkay dedi ki:

        Peki gemi inşaatı ve gemi makinelerinde durum nasıl?Bildiğim kadarıyla onların denizde çalışma yeterlilikleri yok.Karadaki işveren deniz tecrübesi arıyor mu?Ortalama kazançları ne kadar?

        • tropique dedi ki:

          gemi inşacılar kanunlar, yönetmelikler müsade ettiği sürece ek derslerle denizde çalışma hakkı alabiliyor. karada çalışma konusu ise işin ne olduğu, içeriği kapsamı ile ilgilidir. deniz tecrübesi her zaman o kişinin hanesine yazılan bir artıdır. benzer kişiler içinden tercih edilen olur.

          maaşlar da yapılan işe, çalışılan şirkete kıdeme ve konuma göre değişir, şimdi 3 de desem 5 de desem doğru olmayabilir. haklı olarak merak ediyorsun ancak bunları düşünmek için daha çok zamanın var. sitedeki diğer linklere de göz atmadıysan bir incele derim kafandaki soru işaretlerinin bir kısmını giderecektir.(site PC’de başka, telefonda başka gözüküyor olabilir)
          önce de dediğim gibi ne yaparsan yap o işi keyifle yap, aldığın para az da olsa o zaman daha tatlı olur.

  9. Fato dedi ki:

    Hocam, YTU gemi mak. isl. muh bize uzakyok ehliyeti veriyo kesin dimi?

    Ayrıca; uniforma istemedigim icin ytü yazmayi düşünüyorum. Sizce büyük bi kaybim var mi? Okulun egitim yonunden eksigi var mi?

    Siz olsanız nereyi tercih edersiniz? Deger mi sizce uniforma-sac sakalsiz ve ast ust iliskili okumaya (benim acimdan mutsuz bi 4yil olarak goruyorum bunları)

    • tropique dedi ki:

      Türkiye’de eğer mühendislik adı geçen bir bölüm ise tüm okullar uzak yoldur. Bir eksik var mıdır bilemiyorum, netice de yeni bir bölüm olmasına rağmen Yıldız köklü bir okuldur. Benim için de üniforma pek cazip değil, sonuçta okuyacak olan sensin, sen nasıl rahat edeceksen o önemli.
      Ben gemi inşa okudum, üniformasız okudum. böylesi daha rahattı

  10. Ftlh dedi ki:

    Merhaba
    Beni düşündüren şey bu kadar iyi iş imkanları ve maddi durumu olmasına rağmen neden puanları böyle düşük merak ediyorum? Ve siz şuan işinizden memnun musunuz her türlü bakımdan hangi üniversiteyi tercih edersiniz

    • tropique dedi ki:

      Puanların düşük olması bence az ya da yanlış tanınırlık, görece karanın denize göre daha cazip olması olabilir. Yaptığım iş şu anda denizcilik sektöründe olsa da bir denizci personel olarak çalışmıyorum. Yaptığım işin kendisinden içeriğinden memnunum.
      üniversite konusu çok değişken mevcut sistemde aldığın puana göre tercih yapıyorsun ki ben de bu sistemin ilk kuşağındanım tercihlerim çok değişkendi tıp da vardı elektronik de.şimdi de ne desem bilemedim

yavuz için bir cevap yazın Cevabı iptal et

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d blogcu bunu beğendi: