Başlangıç » Gemide Çalışmak » Gemide Yaşam

Gemide Yaşam

Bu sayfa çok fazla rağbet gördüğü, yorumlarda çok sorular aldığım için güncelleme ihtiyacı hissettim ve bazı konuları, başlıkları yeniden düzenledim. Bir çok bilgi 2011 yılındaki staj tecrübelerimle ilgilidir. Üstteki menüleri de kullanarak diğer sayfalara erişip aradığınız sorulara cevaplar  bulabilirsiniz. İlginiz için teşekkür ederim.


Gemide yaşam, karada yaşamdan oldukça farklı olduğu aşikardır. Ne karadaki gibi serbest ne de askeriye gibi sıkıdır. Her şeyin, her işin yeri ve zamanı; herkesin de görevi bellidir. Belirli bir hiyerarşi vardır.

Personel – Gemide kim kimdir?

Kaptan, geminin en yetkili amiri olup hem tüm personelin başı hem şirket temsilcisidir. Geminin tüm operasyonel, ticari, hukuki ve teknik işlerinden sorumlu kişisidir. Tüm personel belirli hiyerarşik yapı dahilinde kaptana karşı sorumludur.

Birinci zabit yani 2. kaptan (chief officer /chief mate) ise genel idare amiridir. Güverte bölümünün başıdır.

İkinci zabit yani 3. kaptan gemide sağlık işlerinden sorumlu zabittir.

Üçüncü zabit yani 4. kaptan geminin güvenlik (safety) işlerini takip eden zabittir. En genç kıdemsiz güverte zabitidir.

Başmühendis, kaptana karşı sorumlu olup, geminin makine ekibinin ve operasyonlarının başındaki kişidir. Gemi soğutma sistemlerinin bakımlarını takip eder. Makine sistemlerinin güvenli ve ekonomik biçimde işletilmesini sağlar.

İkinci mühendis, (makinist/çarkçı) makine bölümünün idare amiridir. Makine personeline verilecek işler, personelin izinlerinden de sorumludur. Başmühendis ile birlikte genel bakım-onarım işlerinin planlamasını yapar. Ana makine bakımlarından sorumludur.

Üçüncü mühendis, jeneratör, kazan gibi yardımcı makinelerden sorumludur. Çeşitli evrak, kırtasiye işlerini takip eder.

Dördüncü mühendis, diğer yardımcı makinelerden, yağ yakıt ölçümlerinden sorumlu en genç kıdemsiz makine zabitidir.

Elektrik zabiti, geminin elektrik sistemlerinden sorumlu olan kişidir.


Senior  Zabitler (kıdemliler):

  • Kaptan, birinci zabit (2. kpt)
  • Başmühendis, ikinci mühendis

Junior Zabitler (tazeler):

  • İkinci ve üçüncü zabitler
  • 3. ve 4. mühendisler

Aslında  ikinci , üçüncü ve dördüncü kaptan ifadeleri resmiyette yoktur onun yerine birinci, ikinci , üçüncü zabit denilir. Kaptan bir tanedir ona da birinci kaptan denmez. İngilizce’de Master olarak da karşılık bulur.

Kime nasıl hitap edilir?

Gemi personeline hitabınız önemlidir. Bire bir konuştuğunuzda kaptana süvari bey, başmühendise çarkçıbaşım dersiniz. Stajyer iken diğer zabitlere uygun bir dilde nasıl hitap etmek gerektiğini sorun, duruma göre abi diyebilirsiniz.

Güverte lostromosuna (reis / bosun) reis, makine lostrosmosu ve fittere usta dersiniz, aşçıya aşçıbaşım. Diğer personele yaşınız yakınsa ismi ile hitap edebilirsiniz.

Zabitlerin tayfalara yaşı büyük de olsa abi demesi uygun değildir. Sonuçta gemi bir iş yeridir ve ast-üst ilişkisi ile genç-yaşlı durumu birbirine karıştırılmamalıdır. Tabi bununla birlikte saygı sınırlarını aşmamalı ve insani olmayan davranışlardan uzak durmalısınız.

Gemide herkesle bir çok işi yapabilirsiniz, bir çok şeyi paylaşabilirsiniz ama kesinlikle borç para olayına girmeyin. Para her yerde kirlilik yaratıyor. Zamanla kiminle ne derece de samimiyet kuracağınızı anlarsınız zaten.

Zabitler için herhangi bir sorun hakkında üstlerinden yardım alması yada üstleriyle/şirketle görüşmesi gerekiyorsa öncelikle bölümüne göre 2. kaptan ya da  2. mühendisle görüşüp daha sonra üst makamlarla bağlantıya geçmelidir. Mesela kontrat bitiminde izine ayrılmak için vereceğiniz dilekçeyi önce 2. mühendise teslim edesiniz o da başmühendise, başmühendis de uygun görürse şirkete iletilmesi için kaptana  iletir.

Çalışma Zamanı (Vardiya ve Mesailer)

Vardiyalar dörder saatlik iki parçadır. Normal mesaiye tabi personel ise 08 – 17 arası çalışır. Duruma göre bu mesai ve vardiya saatlerinden sonra da çalışma devam edebilir.

Vardiyalar

  • 00-04 ve 12-16: Üçüncü kaptan/üçüncü mühendis
  • 04-08 ve 16-20: İkinci kaptan/ikinci mühendis
  • 08-12 ve 20-00: Dördüncü kaptan/dördüncü mühendis

Otomasyonlu gemilerde 4. mühendis kadrosu olmayabilir. Bu gemilerde seyir zamanı 08:00 – 17:00 düzeni çalışılır, mesai sonrasında nöbetçi olan zabitin kamarasında bir durum olduğu zaman alarm çalar ve duruma müdahale edilir.

Geminin rotasına göre her saat dilimi değiştirdiğinizde gemi saatleri o saat dilimine uyarlanır. Yani yaz saati uygulaması gibi bir seferde birkaç kez saatler değişir. Buna göre geceleri vardiyaya daha geç ya da erken gelirsiniz.

Manevra ve ikmal (kumanya, yakıt, malzeme) zamanında ise hemen hemen tüm personel iş başındadır. Seyir dışında (limanda ve demirde) makine personeli genellikle zamanı gelmiş sistemlerin bakımı veya arızalı sistemlerin onarımı ile ilgilenir. Güverte personeli ise yükleme-boşaltma, ambar hazırlama gibi işlerle uğraşır.

Yemek

Yemekler belli saatlerde yenir. Zabit ve tayfaların yemek salonları genellikle ayrıdır. Vardiyanıza göre yemeğe/kahvaltıya yarım saat erken ya da geç gelirsiniz.

Farklı bir durumunuz söz konusu ise kamarota haber verirsiniz size yemeğinizi ayırır. Eğer aşçıbaşıyla kamarot ile aranız iyi ise ve 2. kaptanın da aksi bir emri de yoksa diğer saatlerde mutfağı-büfeyi kullanabilirsiniz.

Birçok fabrika da karşılaşılan 10 ve 15 çayları gemide de vardır. Bu çay saatlerinde makineciler genelde makine dairesindedirler. Bir personel (genellikle stajyer) salondan çayları varsa yanında başka ikramları alır, aşağıya indirir.

Sosyal ve Özel Hayat

Stajyerler geminin kamara durumuna göre pilot kamarasında revirde veya başka müsait bir kamarada kalabilmektedir.

Bu slayt gösterisi için JavaScript gerekir.

Personel iş dışında salonda yemek saatlerinde bir araya geliyor. Ayrıca imkânlar dâhilinde salonda TV, film, oyun, muhabbet ortamı bulunuyor. Zabit ve personel (tayfa) salonu genelde gemilerde ayrı olur. Salona geldiğinizde eğer belirli bir oturma düzeni varsa oraya oturursunuz. Salonda terlikle bulunmak hoş karşılanmıyor.

Bazen gemide kıç üstünde mangal partileri oluyor. (tankerlerde emniyet sebebi ile olmaz)

Eğer limanda dışarı çıkacaksanız makineciler 2.mühendisten, güverteciler 2.kaptandan izin alarak dışarı çıkarlar.

Bazı gemilerde  sigara ve meşrubat satışı yapılan slop chest ile spor salonu imkanı da olabilmektedir.

Banyo, Tuvalet, Temizlik

Banyo – tuvalet genellikle zabitan kamaralarının içinde, personel bölümünde ise ortak kullanımdadır. En azından benim staj yaptığım gemide durum böyleydi. Bazı yeni gemilerde herkesin ayrı ya da iki kişiye bir banyo – tuvalet düşmektedir.

Ortak alanların temizlik işleri ise belirli bir sıra ile yapılmaktadır.

Çamaşırlarınızı ise geminin çamaşırhanesindeki makinelerde yıkarsınız. Tulum için ayrı diğerleri için ayrı makineler olur. Kurutma makinesi yoksa makine dairesine uygun bir yere asın çok çabuk kurur.

Kendi kamara temizliğinizden kendiniz sorumlusunuzdur ve gemiden ayrılırken yeni gelecek personele kamarayı temiz teslim etmelisiniz. Gereken malzemeleri size kamarot sağlayacaktır

Güvenlik

Özellikle limanlarda kamara kapılarınızı kilitli tutmanız önemlidir. Her ne kadar önlem alınmış olsa bile dışarıdan gelen art niyetli bir yabancı olabilir, kıymetli eşyalarınızı çalabilir.

Çok şükür ben kendi stajım esnasında ne dışarıdan ne de personelden kaynaklı böyle bir durumla karşılaşmadım. Çok iyi bir ekibimiz vardı.

İletişim

Gemideyken yakınlarınızla iletişim en sıkıntılı konudur. Her zaman karşılıklı bir merak içindesinizdir. Seyirde ve limandayken çeşitli seçenekler vardır.

Uydu Telefonu

Gemiden arama için bir uydu telefonu bulunur. Denizin ortasında iken bazen çok net olmasa da ses geç gitse de konuşabilirsiniz.

Fiyatı benim bulunduğum gemide 26 dolar olan kartla konuşuluyordu. Bu da normal saatlerde 15 indirimli saatlerde 25 dakika konuşturabiliyordu (Yıl: 2011).

Cep Telefonu

Bazı Türk firmalarının özel yurtdışı tarifelerini kullanmıyorsanız, bulunduğunuz limanda o ülkenin sim kartlarından alarak seçtiğiniz tarifeye göre uygun fiyatlarla konuşabilirsiniz. Çoğu zaman gemi limana yanaşınca gemiye yanaşan adamlardan satın alabilirsiniz

Mesela Avustralya’dan Optus adlı operatörle 10 dolara Türkiye ile 30-40 dakika konuşuluyordu.

İnternet

İnternet kafe haricinde internete girebilmenin bir yolu bilgisayarınız için USB modemler (VINN, JET, VODEM gibi) alıp Skype, Hangouts gibi yazılımlar ile iletişim kurabilirsiniz. Bazı ülkeler de kayıt olmak icap ediyor bazılarında alıp hemen kullanabiliyorsunuz.

Skype özellikle tavsiye edebileceğim, karşılıklı Skype kullandığınızda ücretsiz, ev ya da cep telefonlarını da oldukça ucuza araybileceğiniz bir ürün. 10 dolarlık kredi yükleyip bir kaç saat konuştuğunuzda krediniz bitmiyor o kadar yani :)

Özellikle Filipinler bu konuda çok ucuz ve kaliteliydi. Globe adlı operatörü tercih edebilirsiniz. İlk alış 30 dolar ve modemin içinde 125 saat yüklüydü. Bitince 220 peso (yaklaşık 3-4 Amerikan doları) 5 günlük paket alabilirsiniz.

Yeni yeni kullanılmaya başlanan bir sistem de geminin sahibi şirket tarafından gemiye kurdurulan bir sistem ile gemide her kata konulan cihazlarla kablosuz internet kullanılabilmektedir. Facebook, whatsapp kullanımı gibi az kota tüketen mesajlaşmaya daha uygundur. Bu internet için gemide belirli bir ücret karşılığında satılan şifre kartları vardır. Bulunulan bölge, cihazınızın (telefon, tablet, PC) özellikleri, internet servis sağlayıcısına göre internet hızı ve kalitesi değişmektedir. Her gemide ve her şirkette yoktur ama yaygınlaşmaya başlamıştır.

Tabi bir de mektup yazıp şişenin içine koyup denize atabilirsiniz. Şaka bir yana mektup ve kart yazmanın tadı da bir başka olur.

Para

Geminin kasasında para olma durumuna göre aldığınız maaşa oranla bir avans dağıtılır. Maaşınız kalanı bankaya yatar.

Gemiye katılırken yanınıza eğer Avrupa’ya gitmiyorsanız dolar alın. Örneğin Uzakdoğu’da Euro bozdurmakta zorlandık. Bazı ülkelerde döviz bürosu bulunmuyor yalnızca bankalardan bozduruluyor. Duruma göre Türkiye’deki bir banka hesabında para bulundurun, gittiğiniz yerde ATM’den çekersiniz. Kimi ülkelerde dükkanlarda atm/kredi kartı kullanımı pek yok.

– – –

Gemiye dışarıdan gelen bazı kişiler sim kart, modem, döviz bozdurma, liman-şehir servisi gibi konularda yardımcı oluyorlar. İşinize geliyor ve güvenilir görüyorsanız  bu kişilerden yardım alabilirsiniz.


64 Yorum

  1. onur diyor ki:

    bazı gemilerde spor salonu varmış bu ne kadar doğru acaba..?

    • tropique diyor ki:

      Bazı gemilerde oluyor biz de vardı ama pek kullanan yoktu; kum torbası, kondisyon bisikleti, masa tenisi … olabiliyor

      • onur diyor ki:

        spor salonu olmayan gemilerde kendi bench sehpamızı mekik aletimizi dumbell setlerimizi götürüp odamızda veya uygun yerde spor yapabilir miyiz sıkıntı olmaz değil mi. bodybuilding seviyorum ve zaman geçmesi açısından güzel olur

        • tropique diyor ki:

          Eğer o malzemeleri götürme konusunda sıkıntı yaşamazsanız bir sorun olmaz. Eğer büyük boyutlu ağır malzemeler ise bazı ülke gümrük kapılarında da sorun olabilir.

  2. Mert diyor ki:

    cok güzel cok faydalı bi site olmus zaman buldukca bakıcam..

  3. kelt diyor ki:

    gemide sigara ihtiyacımızı nasıl karşılıyoruz?

    • tropique diyor ki:

      Şirkete göre değişmekle beraber gemi içerisinde “slop chest” denilen bir nevi kantin bulunmaktadır. buradan satın alabiliyorsunuz.

  4. can diyor ki:

    Bana çevrem çarkcılığı daha çok önerdi daha rahat daha az sorumluluk var diye sizin öneriniz nedir

    • tropique diyor ki:

      merhaba,
      makineci olduğunuz takdir de nispeten bir güverteciye göre gemide çalışmadığınızda daha fazla iş imkanına sahipsiniz. Diğer yandan güvertedeki en üst görevli yani Kaptan olduğunuzda hem teknik hem idari hem ticari hem de hukuki sorumluluklarınız olacaktır. Ancak makinede başmühendis olduğunuz da yine nispeten sorumluluk alanınız daha dar olacaktır.

      Sizin ilgi ve yetenekleriniz hangisine daha yatkın ise, hangisinden daha çok keyif alacağınızı düşünüyorsanız o yönde bir tercih yapmalısınız.

  5. isimsiz diyor ki:

    peki gemide odamızda buzdolabı varsa yemeğimizi kendimiz istifleyip boş zamanımızzda muıtfağı kullanabilir miyiz.

    • tropique diyor ki:

      Buzdolabı varsa yapılabilir, ancak gemi mutfağını ve büfesini yemek saatleri dışında da kullanmak genel olarak mümkündür.

      • isimsiz diyor ki:

        hocam gemilerde yemekler nasıl tabiki her gemide şirkette farklıdır ama günlük almamız gereken proteini falan karşılayabiliyor muyuz? daha çok haftanın kaç günü et yemeği çıkıyor mesela kahvaltılar nasıl teşekkürler

        • tropique diyor ki:

          Her geminin bir aşçısı olur, onun yetenekleri ve şirketin sağladığı kumanya miktari/kalitesine ve sizin ağız tadınıza göre iyi ya da kötü olarak tanımlanabilir. Genelde kumanyanin yeni geldigi zamanlarda sebze ağırlıklı olan yemekler ilerleyen zaman içinde et ağırlıklı olur. Bu da sebzenin ve etin taze kalma ömrü ile ilgilidir. Ben stajim esnadinda etsiz sofraya hic oturmadim. Kahvalti klasik zeytin peynir yag bal reçel cikolata yumurtadan oluşur. Bazen aşçı ekstra biseyler çıkarabilir.

  6. mermaid diyor ki:

    Merhabalar, bir kaç sorum vardı 1- Kimler eşlerini yanında götürebiliyor ve ne kadar kalabiliyorlar ? 2- Fotoğraflarda ki kamaralar herkesin kaptan da dahil kalınan kamaralar mı ? 3- Limanlar da ne sıklıkla o yeri gezilebilir o izin kaç saat ya da böyle bir durum olası mıdır? Ve de birBkadın olarak soruyorum bize uygun bir ortam mıdır yani okyanusta tehlikeli anlar açısından. Yazınıız için teşekkürler iyi çalışmalar

    • tropique diyor ki:

      Merhaba,
      1 – Gemiye senior olarak da tabir edilen ilk dört zabitin (Kaptan, Başmühendis, İkinci Kaptan, İkinci mühendis) eşleri, şirketin izin vermesi ve gemi olanakları dahilinde mümkün olabilmektedir.
      2 – Fotodaki kamara pilot (kılavuz) kamarası olup en küçüklerindendir. Gemideki göreviniz yükseldikçe kamara büyüklüğünüz ve bazı imkanları (buzdolabı, TV) artacaktır
      3 – Limanda gezme ise geminin liman operasyonlarının (yükleme-tahliye, makine bakımları vs…), bulunduğunuz liman otoritesinin ya da ülkenin izin verme durumu, güvenlik, vize durumlarına göre mümkündür. Genelde bir sonraki vardiyanıza yetişecek kadar dışarıda kalırsınız.
      4 – Denizde gerekli güvenlik önlemleri alındığı ve kurallara uyulduğu takdirde büyük tehlikelerle karşılaşılmaz. Gemi ortamı ağır ve yoğun bir ortamdır, sadece kadınlar değil erkekler de zorlanabilmektedir, kiminin dayanma eşiği daha yüksektir. Gemide kurallara uyulmadığında karşılaşılacak en tehlikeli durumlar yangın, denize düşme ile seyir yapılan yere göre çatışma (başka bir gemi yada karaya çarpma hali), korsan saldırısıdır. Gemilerde çalışan kadın zabitler bulunmaktadır. Açıkçası onların gözlem ve tecrübeleri sizin için daha uygun bir bilgi kaynağı olacaktır.

      Benim de takip ettiğim https://lumbuz.wordpress.com/ adresini inceleyebilirsiniz. Kendisi bir denizci eşi olarak yazmış.

  7. sefa diyor ki:

    merhaba ben gemide çalışmayı çok istiyorum siz bana özelden yardımcı olurmusunuz ( yaşım 18)

  8. Deniz diyor ki:

    Merhaba;
    Yazınızı okudum çok güzel tek bir sorum olacak kılık kıyafet ve saç sakal konusunda; saça sakala karışıyorlarmı yoksa serbest mi? Teşekkür ederim.
    İyi çalışmalar

    • tropique diyor ki:

      Genelde olmaz ama kişiye gore değişebilir. Bir aylik sakallarim icin bana 2. Müh ne zaman kesiyorsun dedi bi kac kez bende henuz degil dedim çok da üstelemedi sonra.

      Aslında uzun sac sakal gemide rahat olmuyor sıcak ortamda sıkıntılı, yine de sana kalmış.

  9. ahmet diyor ki:

    öncelikle güzel bir site hazırlamışsınız tebrikler.ben daha yıldız teknikte gemi inşaatı ve mak. müh okuyorum. Tersanelerdeki malum durumdan ileride gemiye çıkmayı düşünüyorum. fakat bazı sorular var aklımda internete nasıl giriyorsunuz gemilerde ve telefon görüşmesini nasıl gerçekleştiriyorsunuz aylarca aileden ses almadan insan nasıl yaşar hayret. limanlara ne sıklıkla gittiğniizi de merak ediyorum 4-5 aylık gemi yolcuğununda kaç kere karaya ayak basıyorsunuz teşekkürler

    • tropique diyor ki:

      Telefon için yukarıda belirttiğim gibi geminin uydu telefonu, limanlarda alacağınız sim kartlar veya dışarı çıktığınızda bulacağınız bir call shop gibi yerleri kullanabilirsiniz. İşin doğası gereği aileden uzak ve bihaber olmak gerekiyor maalesef. Ama artık teknoloji size bedeli karşılığında iletişim imkanları sunuyor. Internet de benzer biçimdedir. Bazı şirketler personeline internet sağlamakta, denizin ortasında bile kullanabilirsiniz. özellikle e-mail, whatsapp, facebook gibi uygulamalarda mantıklıdır, veri kullanım miktarı çok olduğundan ses veya video için pek mantıklı değildir.

      Ben 8 aylık gemi tecrübem esnasında neredeyse ayda bir, limanda dışarı çıkma imkanı buldum, en uzun seferimiz bir ay bile süremedi. Geminin tipi ve seferine bağlı olarak haftada birkaç liman yapabildiği gibi, 40-45 gün süren seyirler de olabilmekte, bazı yerlerde çok hızlı yüklem/tahliye olabildiği gibi günlerce demirde kalıp liman sırası da beklenebilmektedir.
      http://www.travellerspoint.com/member_map.cfm?user=tropique&tripid=284956 adresinden benim rotamı görebilirsiniz.

      • ahmet diyor ki:

        hocam çok kısa sürede cevap yazdğınız için teşekkürler bu mesajı yazarkende gemidemiydiniz acaba merak ettim :) bir de her kontratınızı farklı bir firmaylamı yapıyorsunuz yoksa devamlı çalıştığınız firma var mı

        • tropique diyor ki:

          Gemide degildim :) kontratlar karşılıklı memnuniyet varsa aynı şirkette devam edebilir. Şirket sizden memnun degilse zaten ya çağırmaz yada siz tekrar gitmek istediğinizde sizi geri çevirir. Benzer durum sizin için de geçerlidir. Bazen uygun zaman bulamazsın bir kontrat başka firmaya gidersin

      • ahmet diyor ki:

        cevabınız için teşekkürler

  10. ekrem diyor ki:

    Gemi kurallarına uyulmadığı zaman ne olur peki hocam ?

    • tropique diyor ki:

      Gemideki en temel kural emniyettir. Siz kendinizin, diğer insanların, geminin, yükün, çevrenin emniyetini sıkıntıya sokacak bir hal ve harekette bulunursanız canınız yanar ya da ilgili kural ve kanunlar çerçevesinde çeşitli para ve hapis cezaları alabilirsiniz.

      Şirket ve gemi tarafından belirlenmiş kurallara uymazsanız kontratınız feshedilebilir, eve dönüş masraflarınız maaşınızdan kesilir, bir daha o şirketin gemisinde çalışamaz, hatta duruma göre mahkemeye verilebilirsiniz. Bunlar ihtimaller dahilindedir.

      Tüm kurallar başta emniyet, ardından ekonomik ve verimli çalışmak için konulmuştur. Eğer bu kuralın yanlış olduğunu düşünüyorsanız ilgili kişileri usulünce bilgilendirip, revize edilmesini talep edebilirsiniz.

  11. haluk diyor ki:

    merhaba kılıç
    eski bir başmühendis olarak (3 ay önce denizi tamamen bıraktım.)bloğunuz ziyaret ettim.pratik bilgi ve görsellerinizi ilgi ile izledim.paylaşımınza teşekkür ederim.yakında blog açmaktayım.deneyimlerimi sizlerle paylaşmak dileğiyle.
    çalışmalar dilerim.

    • tropique diyor ki:

      Merhaba beğeniniz için teşekkür ederim. Sayfanız hazır olduğunda sizce de uygun olursa buradan link verebilirim. Selamlarımla

  12. Şafak Gündüz diyor ki:

    Merhaba Mehmet Bey,

    Ben istanbul teknik üniversitesi gemi ve deniz teknolojisi müh. 1.sınıf ogrencisiyim. Ama 2.sınıf ta gemi makineleri işletme müh.gecmeyi düsünüyorum. Çalışacağım gemilerin standartlarını nasıl arttırabilirim? Örneğin cruise gemilerine türkleri almadıklarını duydum. Bir Türk cruise gemilerine girmek için neler yapmalı kendine neler katmalıdır bu en iyi ihtimal tabiki. Diğer yandan tanker gemilerinde çalışmak cok uzun sureli yolculuklar insanı çok yorabiliyor. Diğer sormak istediğim soru da yaptığımız seferlerin kısalıgı örneğin 6 ay değil de 2 ay denizde kalmak istiyorum tarzı bunları neye göre belirleyebiliyoruz? Maaşlarınızda o sürede değişiklik gösteriyor mu ve seferde olmadıgınız zamanlar maaşlarınız kesiliyor mu? Son sorumda uzak vardiya mühendisliğinin avantajları nelerdir? Şimdiden teşekkürler fikirlerinizi bekliyorum.

    • tropique diyor ki:

      Merhaba,
      Cruise firmaları hep yabancı işletmecilerdir, öncelikle bu firmalar ile temas kurmalısınız. Web sayfaları, temsilci firmalar, kariyer siteleri aracılığı ile yapabilirsiniz. En azından benim aklıma bunlar geliyor. Tabi İngilizce olmazsa olmaz.

      Normal şartlarda birçok şirket kontratları 5-7 ay yapar; bazı durumlarda (uygun liman olmaması, vizeler, seferin uzaması gibi) bu 1-2 ay daha uzayabilir. Ancak 2 ay kontartla çalışmak şirketlerce çok kısa olarak değerlendirilebilir ve kabul görmeyebilir. Ancak özel bir durumunuz varsa (nişan, düğün, doğum gibi) daha kısa kontrat yapabilme ihtimaliniz olabilir. Firmaya ve personel müdürüne bağlı bir durumdur. Kısa kontartlar için konteyner firmalarını araştırabilirsiniz
      Kontratınız süresince maaşınız çalışır. Bu arada tanker kontratları kuru yuk gemilerine gore daha kısadır. Bazı firmalar 6 ay çalışınca 1 ay da izin parası verir yani 7 aylık maaş alırsınız.

      Avantajı en başta iyi bir gelir kapısı ve gezip gördüğünüz yerlerdir.

  13. burak diyor ki:

    merhaba öncelikle böyle yararlı bilgiler verdiğiniz için ve bizi aydınlattığınız için teşşekür ederim bende bi kaç bi şey sormak istiyorum müsaadenizle :
    1-) ben yeni kayıt olucam ama pek bilgim olmadığı için hangi bölümü seçmemi tavsiye edersiniz
    2-)bi de böyle seyler sorulmaz ama maaş konusunda fiyatlar nedir acaba herkes farklı şeyler söylüyor kamarot olmayı düşünüyorum doğruyu söylemek gerekirse çoğu kişi parasının iyi olması ve geleceğini kurmak için seçiyor bu mesleği..
    3-)ben yurt dışında çalışmak istiyorum buyuk ihtimal yuk gemisi olur orada herhangi bi durumda sağlık personeli bulunuyor mu ?
    4-)kurs fiyatları nedir ve eğitim sürecinin uzunluğu nedir ?
    vericeğiniz cevap için şimdiden teşşekür ederim eğer vermezsenizde canınız sağolsun ..

    • tropique diyor ki:

      Birinci sorun için hangi bölüm demişsin buradan ben makine / güverte anlıyorum. Bu tamamen senin yeteneklerine ve hangisini yapacağına kalmış. İkinci sorunda kamarotluktan bahstemişsin bu çok farklı bir konu. Öncelikle mevcut tahsil durumun, yaşın, yeteneklerin yapmaktan keyif alabileceğin işleri göz önünde tutmalısın. Sen zabitlik yapmak mı yoksa tayfa olmak mı olmak istiyorsun. Eğer zabitlik istiyorsan ilgili okulunu okuman gerekli. Yok tayfa olarak (gemici yada yağcı) olacaksan birkaç haftalık kursları ve ardından sınavı var diye biliyorum. STCW kurslarında bununla ilgili bilgi bulabilirsin. Aşçılık yada kamarotluk da benzer biçimde olmakla beraber bir miktar karada edinilmiş tecrübe de gerekli diye biliyorum. KAmarot en basit ifade ile gemide aşçıya yardım eden, personele yiyecek içecek servislerini yapan ve kaptanın (ütü gibi) özel hizmetlerini gören kişidir.

      Maaş uzakyol çalışan bir gemide zabitler 3000 dolar civarı başlar, tayfalar 1500 dolar civarı. Bu şirkete, gemiye göre değişiklik gösterir. YAkın yol çalışanlarda daha azdır muhtemelen.

      Geminin sağlık işlerinden 3. kaptan sorumlu olup gerekli temel eğitimleri alırlar, ayrıca telefon ve email ile bir sağlık kurumundan destek de alınmaktadır.

      Kurs fiyatlarını kurslara sormalısınız. temel stcw kursu 1-2 hafta iken yağcı/gemici kursları yanlış hatırlamıyorsam 2 ay kadar sürüyor. İstanbul’da bildeniz ve ekol’e sorabilirsiniz.

  14. mahir diyor ki:

    Merhabalar,bilgilendirmeler için çok teşekkür ederim. Ben İnce Denizcilik ve Yakamoz Denizcilik’e iş basvurusu yapmıştım , dönüş yaptılar. Ancak Gemi adamı belgesi için kendi anlaşmalı oldukları kurslardan 2000-3000 lira karşılığında bu belgeyi alabileceğimizi belirtiyorlar. bahsettikleri imkanlar ve maaş Türkiye standartlarına göre çok uygun o yüzden bana çok güvenilir gelmediler. sizin bu firmalar hakkında bilginiz var mıdır ? ne yapmamı önerirsiniz? Teşekkür ederim.

    • tropique diyor ki:

      merhaba
      firmalar hakkında olumlu ya da olumsuz herhangi bir fikrim yok maalesef. ancak belge fiyatlarını çeşitli kuruluşlardan araştırın. ulaştırma bakanlığının sitesinde onaylı eğitim kuruluşları, sahilller ve hudutlar sağlık genel müd. sayfasında da onaylı hastaneler vardır, onlara fiyat sorup belgelerinizi tamamlayabilirsiniz. sonuçta bir firma tüm evrakı hazır gelen birine illaki bizim anlaşmalı olduğumuz yerden belge alman gerek demez, en azından dememeli. ancak şu olabilir bu firmalar kendi aralarında anlaşmalı olduklarından işlerinizi bekletmeden kolaylıkla halledebilirler. aklıma bu geliyor.
      kolay gelsin.

      • Mahir diyor ki:

        Merhabalar Mehmet Bey, ben biraz araştırdım ve 2013 de yine bu tür yuksek maasli alimlar yapacagini söyleyen dolandiricilar türemiş, magdur olan bazi arkadaşların bu işi mahkemeye taşıdığını okudum, ayrica birçok iş sitesinde yukarida bahsettigim şirketin ilanlarina defalarca rastladim.
        Bunu buraya yazıyorum çünkü bu işi araştıracak arkadaslarin bu oyuna gelmemesini istiyorum. Ayrica Türkiye şartlarında hickimse vasifsiz elemanlara bu maaşı vermez.
        Teşekkür ederim.

    • esref diyor ki:

      Kurs ucretı bın besyuz tl ben su anda kurs goruorum bundan pahalı olamz kurs ucretı kadıkoy beledıyesının karsında
      akp bınasının yanında bılımsel denızcılkte kurs görüyorum ve gayet memnunum

  15. fati diyor ki:

    itü gemi makine son sinif ogrencisi birisi, kaliteli bi şirkette staj ve iş imkanı icin kendini hangi konularda gelistirip cv ye yazabilir?

    mesela okul birincisi olmamiz gibi bizi turkiyedeki en buyuk sirkete girmemizi saglayacak seyler nedir?

    • tropique diyor ki:

      Merhaba,
      Okuldaki durumunuz bazı şirketlerce dikkate alınabilir. Öncelikle bu işi yapmaya niyetli, hevesli olduğunuzdan karşı taraf emin olmalıdır. Kendinize güvenin, sönük bir durumda olmayın. Bunun yanında kendini beğenmiş, çok bilmiş bir halde de olmayın. Yabancı dil en önemli artınız olacaktır. Okul ve ders kitapları dışındaki mesleki ve meslek dışı faaliyetleriniz (sanat, spor, hobiler vs..) de kimi şirketlerce beğenilebilir.

      Hedefleri yüksek tutmak iyidir ancak “her büyük şirket iyi şirkettir” önermesi de her zaman doğru değildir. Bazen küçük ama iyi, kaliteli bir şirkette de huzurla, keyifle ve hakkınızı alarak çalışabilirsiniz.

  16. onur diyor ki:

    ben vedat aydın ben tornacı ustasıyım 46 yasındayım aynı zamanda kaynak ustasıyımdır gemıde calısmak ıstıyorum ama sansım ne olabılır ve cevabınız ıcın sımdıden tesekkur ederım.

  17. Emir BEYTORUN diyor ki:

    Merhaba ben bu yaz staja çıkıyorum bahsettiğim uydu telefonundan başka VHF MF/HF cihazlarından kıyı istasyonunun mmsi numarasını girdikten sonra arama yapılacak tel no girilerek arama yapılır diye ders görmüştük bunu gemide uygulayabilme şansımız varmı 2) lise güverte staj yerine ne gibi isler veriyorlar 3) gemiye giderken yanımıza almamızı tavsiye ettiğiniz eşyalar nelerdir

    • tropique diyor ki:

      Bahsettiğiniz konular güverte personelinin uzmanlığına girdiğinden net bir bilgim yok ancak, bu tür bir iletişim özel haberleşmeden çok geminin karadaki veya denizdeki bir merkezle (sahil güvenlik, trafik kontrol, diğer gemiler vs…) iletişim kurması içindir.

      2) Yukarıdaki gibi uzamnı olduğum bir konu değil

      3) https://tropique.wordpress.com/uzakyol/hazirliklar2/ adresine bakınız.

  18. Celebi diyor ki:

    merhaba, yakın bir carkcıbası abimin tavsiyesi ile gemiye cıkmayı dusunuyorum. kendisinin soyledigine gore artık butun gemilerde 7/24 ucretsiz internet varmıs. ve gecenlerde gordugum bir haberde de 2016 itibariyle butun uzakyol gemilerinde internet olmak zorundaymıs. bu konu hakkında guncel bir bilginiz var mı?

    • tropique diyor ki:

      merhaba,
      gemilerde artık 7 24 internet yaygınlaşmaya başladı doğrudur. Ancak 2016da mecbur olacağı hakkında bir bilgim yok. eğer şirket çalışanlarına bu imkanı tanırsa hem kendi için hem çalışanı için faydalı olacaktır.
      Mevcut internet de şirketin politikasına göre tam erişimli yada kısıtlı (yalnızca haberleşme için, whatsapp,facebook, mail gibi imkanlarla) olabilmekte.

  19. sedat diyor ki:

    Merhaba ,
    yazınız çok faydalı ve güncel ilk önce teşekkür edeyim.
    sonra sorumu sorayım. ben akdeniz üni. mak. müh. 2. sınıf öğrencisiyim. bu çarkçı olarak çalışmak ,ve daha sonra çarkçıbaşı olmak çok cazip .hem para konusunda hemde dünyayı dolaşma açısından.ben aynı zamanda bir devlet dairesinde tekniker olarak çalışmaktayım. ama boş zamanlarım oluyor. okul bitmeden şimdiden gemilere gidip ücret talep etmeden kısa seferlere katılabilirmiyim? yada bunu yapmalımıyım sence?

    • tropique diyor ki:

      merhaba,
      ilgi ve beğeniniz için ben de teşekkür ederim
      ümidini kırmak istemem ancak kısa süreli çalışma konusu pek mümkün değil. öncelikle gemide çalışabilmek için sahip olmanız gereken belgeler var, bunları tamamlasanız dahi sizi uzun süreli olarak isteyeceklerdir. Belki dediğiniz istanbul’daki gibi şehir içi çalışan vapurlarda, motorlarda olur onlar da çok küçük olduklarından kısıtlı sistemlere sahipler. bence okulunuzu, deniz için gerekli eğitim ve evrakınızı tamamlayıp da bu işe başlamalısınız. tabi bu arada kendinizi çeşitli kitap ve kaynaklarla takviye edebilirsiniz. (gemi makineleri, gemi yardımcı makineleri, gemi operasyonu gibi adlarda kitaplar var bunları temin edebilirsiniz ayrıca itü yayınlarını inceleyin)

      ayrıca şunu önerebilirim, bahsettiğiniz kalan zamanlar için gemilere servis ve malzeme sağlayan firmalarla bağlantıya geçip onlarla çalışmak daha uygun olabilir. Mutlaka ingilizceniz olmalı kendiniz bu konuda takviye edip bazı yabancı web sayfalarını takip edebilirsiniz. marine engineering adı ile bir çok kaynağa erişbilirsiniz.

      kolay gelsin başarılar dilerim

  20. baranbaran diyor ki:

    Merahaba
    Öncelikle bilgilerinizi paylastiginiz ve sorulari cevapladiginiz için tesekkur ediyorum
    Bende birkaç ay sonra gemide asci yardimcisi olarak calismayi düşünüyorum ve bununla ilgili birkaç sorum olucak
    1- asci yardimcisi genel olarak ne is yapar ve ortalama kac saat calisir
    2- kamaralar personel için kaç kişiliktir ve değerli esyalarimiz için ne kadar güvenlidir
    3- yük gemisinde yasayabilecegim en büyük zorluklar nelerdir
    4- birkaç sene gemide asci yardimcisi olarak calistiktan sonra karada ilgili bi iste girebilir miyim
    Cevaplarinizi bekliyorum
    Şimdiden tesekkurler

    • tropique diyor ki:

      merhaba,
      öncelikle ilginiz için teşekkür ederim.

      1- Aşçı yardımcısı diye tanımlanmış bir yeterlilik (ehliyet sınıfı) yoktur. Gemide aşçı ve kamarot bulunur. Kamarot aşçıya yardım ettiği gibi zabitlerin yemek,çay servisi ve kaptanın bazı özel işleri (ütü gibi) ile ilgilenir. yemek servisine yetişecek biçimde mesaisi başlar, kahvaltı hazırlığı, tabak çanak bulaşık işleri vs.. yaklaşık 8 saat çalışır.
      Acil durumlarda aşçı ve bir zabit yanılmıyorsam 3. kaptan ile birlkte ilkyardım ekibindedir

      2- gemi çok eski değilse herkes tek kişilik kamarada kalır. yeni gemilerde banyo wc’de her kamarada vardır. kamaranızın kilidi vardır,anahtarı sizde durur.

      3 – en büyük zorluk aile, memleket özlemi ile hava-deniz koşullarından dolayı bazen geminin sallanmasıdır. yabancı personeli olan bir gemideyseniz mutfak kültürü ağız tadınıza uymayabilir.

      4- mümkündür

  21. mert diyor ki:

    Merhabalar,öncelikle bize engin tecrübelerinizden faydalanma imkanı verdiğiniz için teşekkür ederim , makine mühendisliği 3.sınıf öğrencisiyim 21 yaşındayım göreceğim kurs ve ardından gireceğim sınavla uzakyol vardiya mühendisliği yeterliliğine sahip olabileceğimi duydum ve bir kaç haftadır bu konuyla yakından ilgilenmeye başladım,daha önce hiç bu meslekle ilgili hiç bir tecrübem olmadığı için iş yaşamıyla ilgili bazı çekincelerim var en başta deniz yaşamına uyum sağlayıp sağlayamayacağım konusunda bir fikrim yok en azından kafamda bazı şeylerin netleşmesi adına size bir kaç soru sormak istiyorum :
    1-Mesleğin iş bulma olanakları ne durumdadır ?
    2-Çalışma saatleri nasıldır ve kendimize yeteri kadar vakit ayırabilmemize imkan tanır mı ,çalışma temposu uyku problemi yaşamama neden olur mu ?
    3-Alacağım kurs eğitimi mesleğimi sağlıklı bir şekilde yapmam için yeterli midir yoksa düz makineci olduğum için ilk etapta sıkıntılar yaşar mıyım ?
    4-Firmalarla imzalanan 4-6+1 aylık kontratlar tam olarak ne anlama gelmektedir ?
    Şimdiden teşekkür ederim .

    • tropique diyor ki:

      Estağfurullah öyle engin bir tecrübem yok, elimden dilimden geldiğince paylaşmaya çalışıyorum.

      1 – iş imkanı denizde gemiler yüzdükçe, bilim adamları ışınlanmayı bulana kadar olacaktır :) Tabi bazı dönemlerde ihtiyaçlar artmakta ya da azalmakta.

      2 – bu sorunuzun yanıtı yukarıdaki yazımda mevcut. tabi bazı özel durumlarda fazla mesailer olabilmekte bu da dinlenme ve özel vakit değerlendirme imkanlarını etkileyebilmektedir

      3 – ilk etapta mutlaka sıkıntı yaşarsınız, herkesin başına gelir bu yüzden staj dönemi iyi bir alışma ve tecrübe fırsatıdır. bir süre sonra işinizi öğrenir ve gayret de gösterirseniz başarılı bir zabit olabilirsiniz. Alcağınız kurs size temel teorik bilgileri ve yasal gereklilikleri sağlayacaktır. esas işi gemide öğreneceksiniz. normal bir makineci olmanız belki adaptasyon sürecinizi biraz etkileyebilir ama bence sorun olmaz.

      4 – 6+1 demek 6 ay çalıştıktan sonra 1 ay izin için ödenen paradır yani 6 ay çalışırsınız 7 maaş alırsınız. bazı şirketler bunu normal maaşın içine katar bazısı kontrat bitip gemiden ayrılınca verir.3000 dolar maaşınız var diyelim; içinde ise 6 ay 3500 alırsınız, içinde değilse 7 ay 3000 alırsınız.

  22. mehmet diyor ki:

    merhaba öncelikle bütün cevaplarınızı okudum teşekkur ederim baya bilgilendim :)
    sorum şu ben makineciyim mezum oldum staj yapıcam ondan sonra 3. makine zabiti olarak göreve başlıcam Allah iizin verirse ben okulda fazla birşey öğrenmedım stajda bana gerekli şeyleri öğreteceklermiş fazla makine bilgim yok yanlış birşey yapmaktan korkuyorum açıkcası sorumluluk almaktan stajerken yardımcı olurlarmı gemide?

    • tropique diyor ki:

      merhaba,
      gemide stajınızı yaparken yardımcı olacaklardır, bu konuda rahat olun. ancak sizde öğrenmeye hevesli olun gemideki devre şemaları, makine kitaplarını inceleyin, makine zabitlerine aklınıza takılanları sorun. bazen yanlış şeyler yapılabiliyor, ben de yaptım, ama bu size önemli bir tecrübe kazandırıyor. mesela bilmediğin valfi, düğmeyi ne aç ne kapa önce ne işe yaradığını öğren sor soruştur.

  23. baranbaran diyor ki:

    Tekrardan merhaba
    Sorularimi cevapladiginiz için çok teşekkürler
    Aklima takilan birkmu
    önemli sorular daha var
    1-gemi çok fazla sallaniyor mu yani mide bulantisina kadar varir mi ve yemek yerken mesela çorba içerken dokulmuyo mu
    2-acil saglik sorumuzda saglik personeli varmis galiba onun yetersiz kaldigi durumda gemiden ayrilabilme olanagimiz var mi
    3-gemi içerisinde sosyal hayat var mi eğlence vs
    4-kamarotlarin calisma saatleri diğer personellere göre daha fazla mi ve daha yorucu mu
    5-uzun sure kalacagimiz için soruyorum motor sesi çok fazla geliyor mu
    Bu isi yapmak istedigim icin soruyorum bunlarida yanitlamanizi bekliyorum simdididen teşekkürler :)

    • tropique diyor ki:

      1 – Gemi büyüklüğüne, formuna (biçimine), hava-deniz şartlarının durumuna göre az ya da çok sallanabilir. Birçok değişken vardır. Haliyle sallanma durumuna göre yemekler sıkıntı olabilir.
      2 – Acil bir durumda karaya ulaşım durumunuza göre gemiden ayrılıp hastaneye yada memlekete gidebilirsiniz. (Yük gemilerinde) Geminin acil sağlık durumlarına müdahele edebilecek, gerektiğinde ilaç verip dikiş bile atabilecek güverte zabitleri olur, en azından bununla ilgili eğitim alırlar.
      3 – Yukarıdaki yazıda bahstmiştim, film, oyun (kağıt, tavla, okey, PS, vs…) olabiliyor.
      4 – Diğerlerinden daha yorucu değildir, hatta (bence) en az iş yükü ondadır. Mutfaktaki servis, bulaşık temizlik işi bitince mesaisi biter. Öğünler arsında da istirahat imkanı olur.
      5 – geminin izolasyonu, kamaranın makine dairesine yakınlığına göre değişir.

  24. Hüseyin Kayık diyor ki:

    İyi günler öncelikle sizleri tebrik ediyorum böyle yararlı bilgileri paylastığınız için, bir sorum olacaktı. Ben makine mühendisliği 2. sınıf öğrencisiyim okulum bittikten sonra benim gemilerde çalışabilme olanağın bulunuyor mu eğer böyle bir imkanım varsa okuldan sonra ne yapmalıyım ve gemide işe ne olarak başlarım. Cevaplarınız için şimdiden teşekkür ederim.

  25. Stille diyor ki:

    Merhabalar kendim MYO Gemi makinalı işletme düşünüyorum burdan mezun olunca ünvanımız ne oluyo? ve uzunyolda çalışabilirmiyiz

    • tropique diyor ki:

      Bildiğim kadarı ile 3000 kw makine zabiti olursunuz, Uzakyol için 4 yıla dikey geçiş ya da belirli bir süre deniz hizmeti, ardından sınavda başarı sağlamanız gereklidir. Yeterlilikler için asagıdaki linkleri inceleyebilirsiniz

      https://tropique.wordpress.com/gemi/gemi-personeli/
      https://tr.wikipedia.org/wiki/Gemi_adam%C4%B1

      • Stille diyor ki:

        Peki Myo bitirdikten sonra iş bulma şansım nedir?

        • tropique diyor ki:

          4 yıllıklara kıyaslanırsa onların seçenekleri daha fazla oluyor. Ancak yakin yol tabir edilen küçük gemisi olan firmalarda şansın olabilir yada bazı şirketlerde 4. Çarkçı unvani ile uzakyola gidebilirsin. Bu da kural gereği 3. Çarkçı mecburiyetinde olan gemilerde olur. Yani 4. Çarkçı mecburiyetten degil tercihtendir. “Safe manning” diye internetten arastirin son bilgilere ulaşabilirsiniz

  26. muratyılmaz diyor ki:

    tropique üstad, ben orta okul mezunuyum, Yağcı kursuna gidip sertifika aldığımda, gemide çalışabilirmiyim, gemi için yeterli olurmu orta okul mezunu olmak, ingilizcem yok, gerekirse kursa gider öğrenirim, ben Yağcı olsam ne kadar ortalama maaş almam gerekir, ona göre kafamda plan yapıcam, çalışma saati vs.. alayını kaldırırım ben, sıkıntı yok 6 ay değil 9 ayda çalışırım, benim için en önemli husus çektiğim eziyete değmesi, emeğimin karşılığını tam almam, yani maaşımı alabilmem önemli, yani bir ay çalışıp maaşımı alamadıktan sonra kıymeti yok bu işin, yada 2 bin dolar denip bin dolar yatarsa kıymeti yok, ( Bana tavsiye edebiliceğiniz dürüst, düzgün, dediğini yapan, çalıştın sürece sözünde duran, çalıştın sürece maaşını gününde yatıran, emeğinin karşılını tam veren, kuru yük gemisi veya tanker, yük gemileri vs.. tarzında bi gemi önerebilirmisin? yani bana 2 bin dolar dedinde maaşımı tam verebilicek, uğraştırmıcak, işinde dürüst olan bi firma, hayırlı geceler, ALLAH Razı Olsun, Cümleten ALLAH’a Emanet…!

    • tropique diyor ki:

      Bildiğim kadarıyla ortaokul mezuniyeti yağcı ya da gemici olmak için yeterli. Kursları tamamlayınca belgelerini hazır edip şirketlere müracaat edebilirsin. İngilizce olursa iyi olur, olmasa da yağcı ya da gemici için zabitler kadar önemli değil. En azından güvenlik/ uyarı levhalarının ne dediğini anlayacak kadar şeyleri öğrenmek faydalı olur. Sonuçta yabancı dil her zaman iyidir.
      Şirkete ve gemiye gire değişmekle birlikte uzak yol çalışan kuru yük gemilerde 1500 dolar civarında oluyor.
      İnternette forumlar var, facebookta kara liste / ak liste diye gruplar var, yazışmalar oluyor. Bunlardan güncel bilgileri alabilirsin. Ben uzun suredir karada çalışıyorum, dört yılı geçti.
      Denizciyiz.com forumunu tavsiye ederim

      • Emel diyor ki:

        Merhabaa benim nisanlim arkas firmasinda kaptan olarak ise basladi ve gemide net yokmus malesef pahali oldugunu soylediler bu dogrumudur yoksa kendimi kandrmaca icinde hissediyorum yani gemide net kullanmak bu kdr pahalimidir gercekden

        • tropique diyor ki:

          gemi interneti kara interneti gibi ucuz değildir. Şirketler düşük kapasiteli paketleri yüksek fiyatlara satarlar. Gemi interneti fiber, adsl yada 3g/4g gibi bir sistem değildir, farklıdır. Her şirkette ya da her gemide internet olmayabilir, yeni sayılabilecek bir teknoloji sonuçta.
          Bence gönlünüzü ferah tutun, Allah tamamına erdirsin mutluluklar dilerim.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

%d blogcu bunu beğendi: