Başlangıç » Gemide Çalışmak » Gemide Yaşam

Gemide Yaşam

Gemide yaşam, karada yaşamdan oldukça farklı olduğu aşikardır. Ne karadaki gibi serbest ne de askeriye gibi sıkıdır. Her şeyin, her işin yeri ve zamanı; herkesin de görevi bellidir. Belirli bir hiyerarşi vardır.

Personel

Kaptan geminin en yetkili amiri olup hem tüm personelin başı hem şirket temsilcisidir.

2.nci kaptan ise genel idare amiridir. Güverte bölümünün başıdır. 3.ncü kaptan gemide sağlık işlerinden sorumlu zabittir.

Başmühendis, kaptana karşı sorumlu olup geminin makine operasyonlarının başındaki kişidir.

2.nci mühendis (makinist/çarkçı) makine bölümünün genel amiridir. Makine personeline verilecek işler, personelin izinlerinden de sorumludur. Başmühendis ile birlikte genel bakım-onarım işlerinin planlamasını yapar.

Gemi personeline hitabınız önemlidir. Bire bir konuştuğunuzda kaptana süvari bey, diğer güverte zabitlerine yani diğer kaptanlara efendi kaptan, başmühendise çarkçıbaşım, diğer makine zabitlerine çarkçım dersiniz.

Güverte lostromosuna (bosun) “reis”, makine lostrosmosu ve fittere “usta” dersiniz, aşçıya “aşçıbaşım”. Diğer personele yaşınız yakınsa ismi ile hitap edebilirsiniz.

Gemide herkesle her işi yapın ama kesinlikle borç para olayına girmeyin. Para her yerde kirlilik yaratıyor. Zamanla kiminle ne derece de samimiyet kuracağınızı anlarsınız zaten.

Zabitler için herhangi bir sorun hakkında üstlerinden yardım alması yada üstleriyle/şirketle görüşmesi gerekiyorsa öncelikle 2.kaptan ya da  2. mühendisle görüşüp daha sonra üst makamlarla bağlantıya geçmelidir. Mesela gemiden ayrılmak için vereceğiniz dilekçeyi önce 2.ye teslim edesiniz o iletir.

Çalışma Zamanı (Vardiya ve Mesailer)

Geminin rotasına göre her saat dilimi değiştirdiğinizde gemi saatleri o saat dilimine uyarlanır. Yani yaz saati uygulaması gibi bir seferde birkaç kez saatler değişir. Buna göre geceleri vardiyaya daha geç ya da erken gelirsiniz.

Vardiyalar dörder saatlik iki parçadır. Normal mesaiye tabi personel ise 08 – 17 arası çalışır. Duruma göre bu mesai ve vardiya saatlerinden sonra da çalışma devam edebilir.

  • 00-04 ve 12-16: Üçüncü kaptan/üçüncü çarkçı
  • 04-08 ve 16-20: İkinci kaptan/ikinci çarkçı
  • 08-12 ve 20-00: Dördüncü kaptan/dördüncü çarkçının vardiyalarıdır.

Manevra ve ikmal (kumanya, yakıt, malzeme) zamanında ise hemen hemen tüm personel iş başındadır.

Seyir dışında (limanda ve demirde) makine personeli genellikle zamanı gelmiş sistemlerin bakımı veya arızalı sistemlerin onarımı ile ilgilenir. Güverte personeli ise yükleme-boşaltma, ambar hazırlama gibi işlerle uğraşır.

Yemek

Yemekler belli saatlerde yenir. Vardiyanıza göre yemeğe/kahvaltıya yarım saat erken ya da geç gelirsiniz. Farklı bir durumunuz söz konusu ise kamarota haber veririsiniz size yemeğinizi ayırır. Eğer aşçıbaşıyla kamarot ile aranız iyi ise ve 2. kaptanın da aksi bir emri de yoksa diğer saatlerde mutfağı-büfeyi kullanabilirsiniz.

Birçok fabrika da karşılaşılan 10 ve 15 çayları gemide de vardır. Bu çay saatlerinde makineciler genelde makine dairesindedirler. Bir personel (genellikle stajyer) salondan çayları varsa yanında başka ikramları alır, aşağıya indirir.

Sosyal ve Özel Hayat

Stajyerler geminin kamara durumuna göre pilot kamarasında revirde veya başka müsait bir kamarada kalabilmektedir.

Bu slayt gösterisi için JavaScript gerekir.

Personel iş dışında salonda yemek saatlerinde bir araya geliyor. Ayrıca imkânlar dâhilinde salonda TV, film, oyun, muhabbet ortamı bulunuyor. Zabit ve personel salonu genelde gemilerde ayrı olur. Salona geldiğinizde eğer belirli bir oturma düzeni varsa oraya oturursunuz. Salonda terlikle bulunmak hoş karşılanmıyor.

Bazen gemide kıç üstünde mangal partileri oluyor.

Eğer limanda dışarı çıkacaksanız makineciler 2.mühendisten, güverteciler 2.kaptandan izin alarak dışarı çıkarlar.

Banyo, Tuvalet, Temizlik

Banyo – tuvalet genellikle zabitan kamaralarının içinde, personel bölümünde ise ortak kullanımdadır. En azından benim staj yaptığım gemide durum böyleydi. Bazı yeni gemilerde herkesin ayrı ya da iki kişiye bir banyo – tuvalet düşmektedir.

Ortak alanların temizlik işleri ise belirli bir sıra ile yapılmaktadır.

Çamaşırlarınızı ise geminin çamaşırhanesindeki makinelerde yıkarsınız. Tulum için ayrı diğerleri için ayrı makineler olur. Kurutma makinesi yoksa makine dairesine uygun bir yere asın çok çabuk kurur.

Kendi kamara temizliğinizden kendiniz sorumlusunuzdur ve gemiden ayrılırken yeni gelecek personele kamarayı temiz teslim etmelisiniz. Gereken malzemeleri size kamarot sağlayacaktır

Güvenlik

Özellikle limanlarda kamara kapılarınızı kilitli tutmanız önemlidir. Her ne kadar önlem alınmış olsa bile dışarıdan gelen art niyetli bir yabancı olabilir, kıymetli eşyalarınızı çalabilir. Çok şükür ne dışarıdan ne de personelden kaynaklı böyle bir durumla karşılaşmadım. Çok iyi bir ekibimiz vardı.

İletişim

Gemideyken yakınlarınızla iletişim en sıkıntılı konudur. Her zaman karşılıklı bir merak içindesinizdir. Seyirde ve limandayken çeşitli seçenekler vardır.

Uydu Telefonu: Gemiden arama için bir uydu telefonu bulunur. Denizin ortasında iken bazen çok net olmasa da ses geç gitse de konuşabilirsiniz.

Fiyatı benim bulunduğum gemide 26 dolar olan kartla konuşuluyordu. Bu da normal saatlerde 15 indirimli saatlerde 25 dakika konuşturabiliyordu.

Cep Telefonu: Bazı Türk firmalarının özel yurtdışı tarifelerini kullanmıyorsanız, bulunduğunuz limanda o ülkenin sim kartlarından alarak seçtiğiniz tarifeye göre uygun fiyatlarla konuşabilirsiniz. Çoğu zaman gemi limana yanaşınca gemiye yanaşan adamlardan satın alabilirsiniz

Mesela Avustralya’dan Optus adlı operatörle 10 dolara Türkiye ile 30-40 dakika konuşuluyordu.

Internet: Internet kafe haricinde internete girebilmenin bir yolu bilgisayarınız için USB modemler (VINN, JET, VODEM gibi) alıp MSN, Skype gibi yazılımlar ile iletişim kurabilirsiniz. Bazı ülkeler de kayıt olmak icap ediyor bazılarında alıp hemen kullanabiliyorsunuz.

Skype özellikle tavsiye edebileceğim, karşılıklı Skype kullandığınızda ücretsiz, ev ya da cep telefonlarını da oldukça ucuza araybileceğiniz bir ürün. 10 dolarlık kredi yükleyip bir kaç saat konuştuğunuzda krediniz bitmiyor o kadar yani :)

Özellikle Filipinler bu konuda çok ucuz ve kaliteliydi. Globe adlı operatörü tercih edebilirsiniz. İlk alış 30 dolar ve modemin içinde 125 saat yüklüydü. Bitince 220 peso (yaklaşık 3-4 Amerikan doları) 5 günlük paket alabilirsiniz.

Tabi bir de mektup yazıp şişenin içine koyup denize atabilirsiniz. Şaka bir yana mektup ve kart yazmanın tadı da bir başka olur.

Para

Geminin kasasında para olma durumuna göre aldığınız maaşa oranla bir avans dağıtılır. Maaşınız kalanı bankaya yatar.

Gemiye katılırken yanınıza eğer Avrupa’ya gitmiyorsanız dolar alın. Örneğin Uzakdoğu’da Euro bozdurmakta zorlandık. Bazı ülkelerde döviz bürosu bulunmuyor yalnızca bankalardan bozduruluyor. Duruma göre Türkiye’deki bir banka hesabında para bulundurun, gittiğiniz yerde ATM’den çekersiniz. Kimi ülkelerde dükkânlarda atm/kredi kartı kullanımı pek yok.

– – –

Gemiye dışarıdan gelen bazı kişiler sim kart, modem, döviz bozdurma, liman-şehir servisi gibi konularda yardımcı oluyorlar. İşinize geliyor ve güvenilir görüyorsanız  bu kişilerle iş yapabilirsiniz. Yalnız Hindistan’ın Mormugao limanında bir adam var onunla iş yapmayın sınırsız dediği internet 512 MB çıktı, modemi hem günlük 5 dolardan kiraya veriyor hem (fiyatını geçtim) günü 12 saatten hesaplıyor. Bir de ben de Müslümanım diyor şerefsiz.


15 Yorum

  1. onur diyor ki:

    bazı gemilerde spor salonu varmış bu ne kadar doğru acaba..?

    • tropique diyor ki:

      Bazı gemilerde oluyor biz de vardı ama pek kullanan yoktu; kum torbası, kondisyon bisikleti, masa tenisi … olabiliyor

      • onur diyor ki:

        spor salonu olmayan gemilerde kendi bench sehpamızı mekik aletimizi dumbell setlerimizi götürüp odamızda veya uygun yerde spor yapabilir miyiz sıkıntı olmaz değil mi. bodybuilding seviyorum ve zaman geçmesi açısından güzel olur

        • tropique diyor ki:

          Eğer o malzemeleri götürme konusunda sıkıntı yaşamazsanız bir sorun olmaz. Eğer büyük boyutlu ağır malzemeler ise bazı ülke gümrük kapılarında da sorun olabilir.

  2. Mert diyor ki:

    cok güzel cok faydalı bi site olmus zaman buldukca bakıcam..

  3. kelt diyor ki:

    gemide sigara ihtiyacımızı nasıl karşılıyoruz?

    • tropique diyor ki:

      Şirkete göre değişmekle beraber gemi içerisinde “slop chest” denilen bir nevi kantin bulunmaktadır. buradan satın alabiliyorsunuz.

  4. can diyor ki:

    Bana çevrem çarkcılığı daha çok önerdi daha rahat daha az sorumluluk var diye sizin öneriniz nedir

    • tropique diyor ki:

      merhaba,
      makineci olduğunuz takdir de nispeten bir güverteciye göre gemide çalışmadığınızda daha fazla iş imkanına sahipsiniz. Diğer yandan güvertedeki en üst görevli yani Kaptan olduğunuzda hem teknik hem idari hem ticari hem de hukuki sorumluluklarınız olacaktır. Ancak makinede başmühendis olduğunuz da yine nispeten sorumluluk alanınız daha dar olacaktır.

      Sizin ilgi ve yetenekleriniz hangisine daha yatkın ise, hangisinden daha çok keyif alacağınızı düşünüyorsanız o yönde bir tercih yapmalısınız.

  5. isimsiz diyor ki:

    peki gemide odamızda buzdolabı varsa yemeğimizi kendimiz istifleyip boş zamanımızzda muıtfağı kullanabilir miyiz.

    • tropique diyor ki:

      Buzdolabı varsa yapılabilir, ancak gemi mutfağını ve büfesini yemek saatleri dışında da kullanmak genel olarak mümkündür.

      • isimsiz diyor ki:

        hocam gemilerde yemekler nasıl tabiki her gemide şirkette farklıdır ama günlük almamız gereken proteini falan karşılayabiliyor muyuz? daha çok haftanın kaç günü et yemeği çıkıyor mesela kahvaltılar nasıl teşekkürler

        • tropique diyor ki:

          Her geminin bir aşçısı olur, onun yetenekleri ve şirketin sağladığı kumanya miktari/kalitesine ve sizin ağız tadınıza göre iyi ya da kötü olarak tanımlanabilir. Genelde kumanyanin yeni geldigi zamanlarda sebze ağırlıklı olan yemekler ilerleyen zaman içinde et ağırlıklı olur. Bu da sebzenin ve etin taze kalma ömrü ile ilgilidir. Ben stajim esnadinda etsiz sofraya hic oturmadim. Kahvalti klasik zeytin peynir yag bal reçel cikolata yumurtadan oluşur. Bazen aşçı ekstra biseyler çıkarabilir.

  6. mermaid diyor ki:

    Merhabalar, bir kaç sorum vardı 1- Kimler eşlerini yanında götürebiliyor ve ne kadar kalabiliyorlar ? 2- Fotoğraflarda ki kamaralar herkesin kaptan da dahil kalınan kamaralar mı ? 3- Limanlar da ne sıklıkla o yeri gezilebilir o izin kaç saat ya da böyle bir durum olası mıdır? Ve de birBkadın olarak soruyorum bize uygun bir ortam mıdır yani okyanusta tehlikeli anlar açısından. Yazınıız için teşekkürler iyi çalışmalar

    • tropique diyor ki:

      Merhaba,
      1 – Gemiye senior olarak da tabir edilen ilk dört zabitin (Kaptan, Başmühendis, İkinci Kaptan, İkinci mühendis) eşleri, şirketin izin vermesi ve gemi olanakları dahilinde mümkün olabilmektedir.
      2 – Fotodaki kamara pilot (kılavuz) kamarası olup en küçüklerindendir. Gemideki göreviniz yükseldikçe kamara büyüklüğünüz ve bazı imkanları (buzdolabı, TV) artacaktır
      3 – Limanda gezme ise geminin liman operasyonlarının (yükleme-tahliye, makine bakımları vs…), bulunduğunuz liman otoritesinin ya da ülkenin izin verme durumu, güvenlik, vize durumlarına göre mümkündür. Genelde bir sonraki vardiyanıza yetişecek kadar dışarıda kalırsınız.
      4 – Denizde gerekli güvenlik önlemleri alındığı ve kurallara uyulduğu takdirde büyük tehlikelerle karşılaşılmaz. Gemi ortamı ağır ve yoğun bir ortamdır, sadece kadınlar değil erkekler de zorlanabilmektedir, kiminin dayanma eşiği daha yüksektir. Gemide kurallara uyulmadığında karşılaşılacak en tehlikeli durumlar yangın, denize düşme ile seyir yapılan yere göre çatışma (başka bir gemi yada karaya çarpma hali), korsan saldırısıdır. Gemilerde çalışan kadın zabitler bulunmaktadır. Açıkçası onların gözlem ve tecrübeleri sizin için daha uygun bir bilgi kaynağı olacaktır.

      Benim de takip ettiğim https://lumbuz.wordpress.com/ adresini inceleyebilirsiniz. Kendisi bir denizci eşi olarak yazmış.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

%d blogcu bunu beğendi: