Başlangıç » Gemide Çalışmak » Stajyer Olmak

Stajyer Olmak

Reklamlar

Stajyerlik bu işi yapmak için atılan en önemli adımların başında gelir. Aslında her iş her sektör için böyledir. Burada mümkün olduğunca çok şey öğrenmek, sormak-sorgulamak, araştırmak gerek. Bunlar sizin sorumluluklarınızdır. İşin diğer tarafı da sizin şansınızadır. Beraber çalıştığınız amirleriniz ve iş arkadaşlarınızın size karşı tutumu, işi öğretme yöntemi, isteği ve becerisi de stajyerliğiniz esnasında belirleyici bir faktördür.

Her insanın öğrenme ve öğretme biçimi farklıdır. Bazıları önce okuyarak sonra yerinde görerek ve uygulama yaparak öğrenir. Bazıları deneme-yanılma ile öğrenir ki bu gemide her zaman sağlıklı sonuç vermez. Neyi nasıl denediğiniz çok önemlidir. Bazıları mantık yürüterek öğrenir. Bazıları birilerinin yanında görerek yardım ederek öğrenir.

Siz de kendinize uygun biçimi amiriniz ile (yani 2. çarkçı ile) görüşerek bir yöntemle işinizi öğrenebilirsiniz. Belki amiriniz size bu işi böyle yapacaksın der öyle yaparsınız.

Ama siz amirlerinizin peşinden ayrılmayın o nereye siz oraya gidin. Devamlı sorun soruşturun, makinelerin kitaplarını inceleyin. Notlar tutun hem size faydası olur (staj defteri yazarken ya da ihtiyacınız olunca geri dönüp bakmaya) hem sizden sonra gelenlere bir yardımınız olur. Nasıl olsa yakın zamanda zabit olacaksınız.

Bir zaman gelecek siz iyice pişeceksiniz amiriniz vardiyayı komple size bırakacak belki de.

Stajyerliğin başlarında ilk işiniz ne nerede duruyor bunları öğrenin. Ardından devre takibi yapın. Mesela bir balast devresi, yakıt devresi, drain devreleri ile başlayabilirsiniz. Sonra diğer devreleri öğrenirsiniz. İleride bir personel değişimi olduğunda amiriniz de değişebilir. O zaman yürütlen bir operasyonda bu devre şu işe yarar, burdan gelir buraya gider dersiniz, işleri kolay yürütürsünüz. Ayrıca işi öğrendiğinizi tescillemiş olursunuz. Böyle bir durum yeni bir personele gemiyi tanıtmanın yanında acil bir müdahale gereken bir anda vakit kaybını önler.

Ardından yardımcı makineleri tanıma, çalıştırma, devreden çıkarma, söküp-takma işleri ile uğraşırsınız. Özellikle seperatörler çok önemlidir.

Balast, sintine, slaç, yağ, yakıt transferleri; jeneratörü, evaporatörü ve incineratörü devreye alma – devreden çıkarma; filtre temizlikleri (yağcı işi demeyin siz de öğrenin); hidrofora hava çektirme, ana makine türbine grit çektirme, valf ve enjektör alıştırma gibi bizzat uygulamasını yapacağınız birçok iş vardır.

Yeri geldiğinde süpürge, paspas, raspa, boya işleri de yaparsınız. Çay saatlerinde çay transferi 🙂

İskandil almayı, alınan değere göre hesap yapmayı iyi kavrayın.  Okunan iskandil değeri geminin mevcut trimi ve meyiline göre ne kadar miktara denk geldiğini ilgili tablolar yardımı ile hesaplarsınız. Bu tabloları  elle hesaplamayı öğrendikten sonra bunu excel’e aktarıp hem excel bilginizi geliştirirsiniz, hem  hesaplamayı hızlı biçimde sonuçlandırırısınız. İleride başka bir gemiye gittiğinizde o geminin tablolarını da buna uyarlayabilirsiniz.

Basınç ve sıcaklık için normal değer aralıklarını değiştiğinde nasıl bir müdahelede bulunulması gerektiğini iyi öğrenin.

Her zaman temiz ve düzenli çalışın. Kullandığınız malzemeleri içini bitince yerine koyun. Herhangi bir konuda sıkışırsanız zabittten, lostromo, fitter yada yağcıya sormaktan çekinmeyin.

MSDS (Material Safety Data Sheet) denilen kimyasal maddeler, yağ ve yakıtların tanıtım ve güvenlik dökümanlarını inceleyin.

İşler sakinlediğinde fotoğraf makinesini alın tüm sistemleri, filtreleri, kontrol panellerini fotoğraflayın. Yapabilirseniz bazı işleri kameraya alın.

– – –

Şimdi bunları yazdın diyeceksiniz peki sen ne yaptın, hiç sormayın bu yazdıklarımın çoğunu ben yapmadım, yapamadım. Öncelikle staja yağcı olarak çıkma hatasına düştüm. Bir arada yürütülebilecek  bir şey sandım. Olmuyormuş. Gemiye katıldığımda bir yağcı gemiden ayrıldı. İlk günden 3. mühendisle beraber vardiyaya girdim. Sağolsun hem işinde hem insanlığında çok iyi biriydi. Ancak geminin mevcut düzeni içerisinde ben yağcı olarak çalıştım. Yine de bir şeyler öğreniyorsunuz ama verimli olmuyor. Sorduğum sorulara hem kendisi hem 2. ve 4. çarkçılar yardımcı oldu. Hatta 2. çarkçı her hafta bir konu üzerinde çalış sonra bana anlat derdi.

Bir ara gemiye bir yağcı istenmiş ama şirket yollamamış. Böylece benim yağcı kadrom üzerime yapıştı. Peki yağcılar ne yapar.

Yağcılar vardiya zabitine yardımcılık yaparlar. Makine dairesinde devamlı dolaşarak sistemlerin düzgün ve temiz çalıştıklarını kontrol eder, normal dışı bir durumda zabite haber verir. Sistemlerin basınç ve sıcaklıklarını kontrol eder, tanklardan iskandil alır ( tankın içinde ne kadar sıvı olduğunu öğrenme), gerektiğinde transferleri yapar, vardiya sonu değerlerin kaydını alarak zabite teslim eder. Sök tak işlerinde zabitlere yardımcı olur. Filtre, tank, sintine temizliği ile genel temizlik işlerini yapar.

 – – –

Bundan sonraki satırlarda yazacaklarımı yanlış anlaşılmasın ancak bunları hem denizde hem karada, kendime ve başkalarına ait gözlem, duyum ve deneyimlerinden yararlanarak yazıyorum. Mümkünse stajınızı iyi bir şirkette ve büyük bir gemide uzakyolda yapın. Her insan bir değil illaki, ancak uzakyoldaki zabitler birçok konuda daha anlayışlı, uzlaşıcı, öğretici oluyor. Bunu da kişiliği ve tahsilinin bir yansıması olarak tanımlayabilirim. Tabi uzakyolda da yaramaz insanlarla karşılaşabilirsiniz.

Uzakyolda yapın dememin ikinci sebebi ise, yakın yol seferi yapan gemilerde sık sefer olduğundan bakım onarımın daha seyrek olması, küçük gemi olduklarından sistemlerin daha az olmasından öğrenilecek konular kısıtlı olabilir.

– – –

Gemide zabit olduğunuzda ya da karada bir yerde emrinizde sizinle beraber çalışanları yakıtla, elektrikle çalışan makine gibi görmeyin. İnsanların da hem fiziksel hem psikolojik sınırları vardır.

– – –

Çalıştığınız gemiye ve şirkete göre de 500 $ civarı da bir maaşınız olur. Bazıları daha yüksek de verebiliyor.

Reklamlar

7 yorum

  1. SEMİH dedi ki:

    Cok sagolun verdıgınız bılgıler benı baya bılgılendırdı lıse3 ogrencısıyım unıversıte okumak ıstemıyorum ıs acısından zorluk cekermıyım 3000gt gucunde ehlıyet verıyor okul ısıme yararmı bılgılendırırsenız sevınırım.

    • tropique dedi ki:

      Merhaba
      Bence üniversiteye girmeyi okumayı dene. Sana sadece uzakyol ehliyeti vermez. Tecrübe ve geniş kariyer imkanları katacaktır. 3000kw seni sınırlı bir alanda tutacaktır.

  2. Kızgın Buhar dedi ki:

    Ben de bir şeyler eklemek istiyorum.Gemiye çıkmak isteyen makineci arkadaşlar kulak versin.Yıldız Teknik ün. gemi inşaatı ve gemi makineleri mühendisliği mezunuyum.okuldayken dersimize bazen sektörden insanlar gelip tavsiyede bulunurlardı ve bize de kimyasal tankere çıkmamızı önermişlerdi.Ben de tankerin zorluklarını göze alıp maaşı iyi diye 6-7 tane, ortalama yaşı 4-5 olan unmanned gemilere sahip bir kimyasal tanker firmasına henüz okulum bitmemişken başvurdum ve kabul edilince de o firmada mezun olduktan 2-3 ay sonra staja başladım.Stajer olduğum için para en son plandaydı.stajımı iyi geçirip tankerde 4000$’a başlarım diye düşünüyordum,hem koskoca tanker firması bu,ne kadar az verebilir diyerek kaç para veriyorsunuz diye bile sormadım.Gemiye katılacağım gün kontratı imzalarken öğrendim ki stajere 100$ veriyorlarmış.O saatte vazgeçip başka firma da arayamazdım.Gemiye gittim.Neyse uzatmayayım staj kolay geçmedi,gemiler unmanned olduğu için 3. mühendis çalıştırmıyordu firma ve 3. mühendisin yapacağı nerdeyse bütün işleri yapıp üstüne stajer olduğumuz için kimin ne işi olursa yapıyorduk(çay getir götür Allahın emri zaten).3 saat aralıksız uyusam şükrediyordum.Neyse staj bitti, staj mülakatı idi,stcw ileri kurslar idi,gasm’ın salak yeterlilik sınavı idi 3 ay sonra ehliyeti aldım.Sıra geldi iş başvurusuna, bir çok şirkete şahsen başvurdum,3. çalıştırmadıkları için staj yaptığım firmaya gidemedim.Başvurduğum yerler ilk kontrat olacağı için olumlu cevap vermediler,hepsinin dediği şey:biz kendi stajyerlerimize öncelik veriyoruz,onların bile pozisyon bulma ihtimali düşük.Zaten neredeyse bütün kimyasal firmaları unmanned 120-130 metrelik gemi işletiyorlar ve 3. çalıştırmıyorlar,2. müh.’in yanına da stajer verip eşşek gibi çalıştırıyorlar.Sonunda madur olan stajyer oluyor.Bir de :”Git bir iki kontrat at öyle gel” diyorlar.Lan herkes böyle derse biz nerde kontrat atcaz.İş görüşmelerinde zaten teknik tek bir soru sormuyorlar,soramıyorlar çünkü hepsi kaptan ve kafalarında belirledikleri tek bir kriter var o da geçmiş tecrübe.Lise mezunu biri gitsin yakın yolda çalışsın sonra uzakyola geçsin,büyük bi şirketin hr müdürünün gözünde senden daha değerli oluyor(bizzat müdürün söylediği bu).

    Sonuç olarak tavsiyem; 3./4. mühendis çalıştırmayan firmalarda staja başlamayın iş bulurken bahsettiğim şekilde sıkıntı çekersiniz.Stajerlik başvurusunda bulunurken bile verecekleri maaşı sorun,ayıp değil bu sormak hakkınız.Kariyer günlerinde de şirketlerin gazına gelmeyin.

  3. mk. stajyer dedi ki:

    Kocaeli Üniversitesi Karamürsel MYO Gemi Mak. İşletme mezunuyum. Şuan stajyerim ve stajyer olacaklara tek tavsiyem stajını yağcı olarak yapmamalarıdır. Ve bu durumu müzakere etmemeleridir.
    Görüyorum ki iş bulamayan bazı makine zabitleri dahi yağcı olarak kontrat atıyor. Yapmayın. Müzakere bile etmeyin.

  4. NEDİM AKYOL dedi ki:

    abicim eline diline sağlık. bu yazdıklarını bir köşeye alıyorum, her dayimokucam, allah razı olsun

  5. Yiğit Çolak dedi ki:

    Oncelikle degerli düşüncelerin ve tecrübelerin için teşekür ederim.Yakın zamanda denize cıkacak bir stajer olarak yazdıklarını çok faydalı ve yardımcı buldum.Umarım herşey yolundadır hayatında.Allah selamet versin.Meslek hayatında başarılar…
    Yıldız Teknik Üniversitesi
    Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları mühendisliği 4. sınıf Öğrencisi
    Yiğit Çolak

    • emre dedi ki:

      baştan sona söylediğin her şeyi yazdım verdiğin bilgiler için çok teşekkürler, yolun açık olsun..

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d blogcu bunu beğendi: